Hallo,
Ik ben niet zo goed in natuurkunde, hoop dus dat dit geen vreemde of onlogische vragen zijn.
1) Bestaan er tabellen, of kan het eenvoudig berekend worden, waar er de hellingshoek van de zon t.o.v. de grond staat, dit voor elk uur en elke dag van het jaar.
Toelichting voor deze vraag :
M'n bedoeling is om een kader met zonnepanelen optimaal te richten rond een horizontale as , zonder een echte sun following systeem te maken, maar wel gewoon
de benodigde data hiervoor uit een tabel te halen.
Voor de verdraaiing van de verticale as zou ik gewoon van het principe uitgaan dat de zon 's om 12 uur pal in het zuiden gaat, en de het systeem te laten verdraaien tussen 6 en 22h in de lente en zomer en 8 en 20h in de herfst en winter. De posities zou ik elke 15 min laten bijstellen door de schakeling.
2) Voor de beveiliging van deze installatie zou ik een windsnelheidsmeter plaatsen. Bij te harde snelheid, zou ik het kader met de zonnepanelen evenwijdig met de grond (horizontaal dus) laten kantelen. Is dit een goed idee ? Of is het echt noodzakelijk om de windrichting mee in beschouwing te nemen en de panelen mee met de richting van de wind dan verticaal te laten draaien ? De mast komt op 2,5m hoogte.
Alle hulp en suggesties welkom