Dat durf ik zo zeker niet te stellen. Het belangrijkst lijken mij de lagers van de centers, want daar staat nogal wat druk op.
Wat voor een soort lagers worden dat (kogellagers, naaldlagers, glijlagers et cetera), en wat zijn de afmetingen ervan?
Het benodigde motorvermogen voor die aanloop in 20 seconden naar 1500 rpm bij een koppel van 0,415 Nm is:
P = benodigd vermogen in kW
T = gemiddelde omwentelingen per minuut (0-1500) = 750
n = koppel in Nm (0,415)
P = T x n / 9549
Slechts 32,5 watt gedurende 20 seconden, weliswaar zonder wrijving maar het lijkt toch erg weinig. Dus even controleren op grond van de kinetische energie van de cilinder op 'volle toeren' : e
k=0,5
iω
2
e
k= 0,5 * 528,125 kgm
2 * (1,57/s)
2 = 650,9 kgm
2/s
2 (J).
In watts: 650,9 kgm
2/s
2 / 20 s = 32,5 kgm
2/s
3 (watt)
Dat klopt dus, echter kan de wrijving in het geheel al snel een veelvoud hiervan vereisen:
Stel nu dat er vetgesmeerde glijlagers worden gebruikt voor de centers met een asdiameter van 4 cm. Daarin kan de wrijvingscoëfficiënt oplopen tot ongeveer 10%. Dat zou betekenen, dat de wrijvingsweerstand bij een massa van zeg eens 7 ton oploopt tot ruwweg 7000 N op een arm van 0,02 meter. Dat komt neer op een koppel van 140 Nm. Dan heb je dus een beduidend krachtiger motor nodig, want er moet nu maximaal 181,5 Nm koppel geleverd worden tijdens de opstart, en 140 Nm continue.
Een gunstiger beeld krijg je bij kogellagers, daarvan ligt de wrijvingscoëfficiënt rond 0,1% á 0,15%. Bij een effectieve lagerdiameter van 10 cm krijg je dan een benodigd extra koppel van 0,0015 * 70 kN * 0,05 m = 5,25 Nm. Dat is samen met het oorspronkelijke wrijvingsloze koppel dus zo'n 47 Nm max en 5,25 Nm continue.
Kom je op basis van de gekozen lagers zo tot een totaal maximaal koppel om die wrijving te overwinnen en de cilinder op toeren te brengen, dan pas kan je daarop weer de interne wrijving van de reductor als extra factor leggen, en daarbovenop leg je een voldoende grote marge. Uiteindelijk leidt dat tot het benodigde motorvermogen.
Hier een aantal heel globale wrijvingscoëfficiënten van lagers. Bij de leverancier van het te kiezen lager zal vast veel nauwkeuriger informatie voorhanden zijn.
Bottom line is natuurlijk wel, dat je als je een motor van een paar honderd watt ter beschikking hebt, en de centers zijn op welke wijze dan ook afdoende gesmeerd, je die cilinder zeker aan het roteren krijgt.