Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: karretje

F=930N
F=930N 833 keer bekeken
m3=85kg , g=9,81m/s2
Gebruikersavatar
Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 8.167
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 00:17

Re: karretje

@CoenCo: Michel, hoe plot jij die wrijving in een grafiek?
 
Selecteer terwijl je shift ingedrukt houdt het karretje én het liggende blok. Nu kan je bij met menu-item 'measure' kiezen uit o.a. 'contact force' en 'friction force'.
Dat soort instabiliteiten kwam ik ook tegen. Vaak is het een kwestie van de juiste parameters kiezen om ze te voorkomen. Hier mijn instellingen die ik gebruikte bij het maken van de grafieken:
 
Image1
Image1 833 keer bekeken
 
Bij 'assembly error' is de 1 niet zichtbaar, die staat net buiten zicht, een positie verderop. Klik ook 'inaccurate integration'  even aan, mogelijk krijg je meldingen.
De loopduur was bij mij aanmerkelijk..
Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 7.570
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: karretje

Ik ben benieuwd of je een waarschuwing krijgt wanneer je "inaccurate integration" aanvinkt.
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: karretje

Rik had het zelfs in bericht #3 al over 931N
Gebruikersavatar
Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 8.167
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 00:17

Re: karretje

@Ukster:
 
Je krijgt dus met dat simulatieprogramma hetzelfde resultaat dat Rik en IP en ik al eerder meldden, bij (pakweg) 931 N en alleen daar ligt het blok stil op het karretje?
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: karretje

Dat is juist.
horizontale spankracht
horizontale spankracht 834 keer bekeken
horizontale spankracht is dan 47,86N
Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 7.570
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: karretje

En de verticale spankracht waar het hangende blokje het mee moet doen is dan?
Gebruikersavatar
Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 8.167
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 00:17

Re: karretje

Nou ja zeg..
Dat vind ik wel een opmerkelijk resultaat hoor!
 
Het lijkt er dus toch op, dat wij hier collectief in twijfel/verwarring zijn en dat een aantal zeer steekhoudende argumenten t.a.v. wrijving in deze situatie dan toch niet lijken te kloppen?
Als dat zo is, dan schuilt er in dit ogenschijnlijk eenvoudige proefje een duiveltje.
 
En als dat ook klopt, dan ben ik opgelucht, want IP is al een decennium een betrouwbare hulp gebleken, en als die een fundamentele blooper zou maken, dan wordt het lastig het vertrouwen er in te bewaren. Tenzij... beide programma's op dezelfde leest-met-foutje geschoeid zijn natuurlijk..
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: karretje

verticale spankracht
verticale spankracht 833 keer bekeken
 
verticale spankracht 0 N
Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 7.570
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: karretje

Het is dat ik niet handig ben, maar ik zou wel eens willen zien wat er in het echt gebeurt...
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: karretje

Mijn speciale gedachtegang en oplossingsstrategie is hiermee gedeeltelijk in rook opgegaan! :(
 
zie ik op het handgeschreven document van Rik helemaal onderaan (in het rood) niet de spankracht staan uit de simulatie?
#118
Gebruikersavatar
Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 8.167
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 00:17

Re: karretje

ik zou wel eens willen zien wat er in het echt gebeurt...
 
Dacht ik ook aan. Maar het is met huis-tuin-en-keukenmiddelen best lastig na te bootsen.
Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 7.570
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: karretje

Er is gezien het equivalentieprincipe toch geen fundamenteel verschil tussen de situatie in berichtje #71 en het versnellende karretje?
CoenCo
Technicus
Artikelen: 0
Berichten: 1.209
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 00:17

Re: karretje

Er is gezien het equivalentieprincipe toch geen fundamenteel verschil tussen de situatie in berichtje #71 en het versnellende karretje?
Het verschil tbv de simulatie is dat in dit geval de ondergrond beweegt, en er dus 2 bewegende oppervlakken zijn. De vraag is hoe correct de software daar mee omgaat. Ik vermoed van niet. Heb een theorie om dit te controleren (zeer lang karretje in 2 slotted joints) maar nu geen laptop bij de hand. Mogelijk maandag pas weer
Gebruikersavatar
Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 8.167
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 00:17

Re: karretje

Op die gedachte kwam ik ook, en heb een simulatie gemaakt met wrijving en een versnellende ondergrond. Die gedroeg zich in IP als verwacht.

Ik denk meer aan de combinatie van die versnellingen en de katrol, die door zijn reactiekracht die versnellingen weer beïnvloedt als mogelijke oorzaak van problemen in IP. Maar dat het andere programma hetzelfde resultaat oplevert is wel heel opmerkelijk.

Terug naar “Klassieke mechanica”