Moderator: physicalattraction
Klopt, dat is de vraag. Eventueel op te splitsen in twee stappen: kun je zinvol conclusies trekken uit een foto en kun je de foto nauwkeurig naschilderen?Anton_v_U schreef:Ik vraag me toch af of je zinvol conclusies kunt trekken uit de details van het plaatje.
Of uitbesteed aan een leerling in zijn atelier. Nodig is alleen een draadraam om door te kijken en een vaste hand. Het is technisch en tijdrovend. Een draadraam was een bekend tekenhulpmiddel (voor perspectieftekeningen).Van Eyck heeft het fantastisch geschilderd.
De schilder/tekenaar heeft alleen een draadraam nodig, hij hoeft geen fysica te kennen. Net zoals iemand een foto kan maken zonder kennis van fysica.Als je de details nauwkeurig fysisch correct wilt weergeven, zou je denk ik heel wat van lenzen en lichtbreking moeten weten. Maar er was ten tijde van van Eyck nog niet zoveel bekend over lichtbreking. Snellius was nog lang niet geboren toen dit geschilderd werd.
Ja, maar hoeveel bij de bril van de kanunnik? Dat is wat mij betreft iets voor later.Zoals Michel opmerkt #4 zouden de regels moeten verspringen
Volgens mij betreft dat niet de eerste drie regels om DIE reden.jkien schreef: Goed dan verschillen we nog steeds van mening. Volgens jou is het slordigheid, volgens mij een aanpassing aan de grote initialen. Misschien wil je wel bevestigen dat de vergrote regelafstand speciaal de eerste drie regels betreft?