Op mijn (goed geïsoleerde) zolder is het eigenlijk warmer dan nodig.
Sowieso is het trapgat (vaste trap) open, en hoewel wij op de bovenverdieping bijna nooit stoken (behalve de badkamer, en in de afgelopen 10 jaar eens één keer de slaapkamers toen het een nacht echt serieus vroor met felle wind) is het daar altijd aangenaam, en stijgt er uiteraard warme lucht uit de hal en overloop naar boven. De hal wordt overigens ook niet verwarmd, behalve door lucht uit kamer, keuken en toilet als die betreffende deuren opengaan. Een luik om dat af te sluiten is de oplossing, maar omdat dat zoldertrapgat wordt gebruikt om was te drogen te hangen wordt daar van afgezien.
Op vloerniveau op zolder lopen er vele meters aanvoer- en retourbuizen van de CV en warm water. Daar zit nu voor het grootste deel van die grijze schuim-buisisolatie rond. Allemaal wat slordig afgewerkt bij bochten en koppelingen, en daar valt nog een klein beetje winst te halen. Gaan we doen.
Maar wat ik me afvraag: van de CV-ketel naar de concentrische dakdoorvoer lopen nog een hele grote meter horizontaal een aluminium of RVS rookgasafvoer en PVC buitenluchtaanvoer:
Als de kachel draait wordt die metalen buis uiteraard best warm. Hoe warm zou ik eigenlijk nog eens moeten meten.
Die alléén isoleren heeft naar mijn intuïtie geen zin: in plaats van dat die buis dan mede mijn zolder opwarmt zullen de rookgassen nog wat warmer dan nu de schoorsteen uit gaan. En warmte heb ik dan liever IN huis dan buiten.
Maar door die PVC-buis stroomt de in de concentrische dakdoorvoer voorverwarmde verbrandings(buiten)lucht naar de ketel.
Is het zinvol om die twee buizen samen in één jasje te steken? Zodat de rookgasbuis de verbrandingsluchtbuis nog wat verder kan opwarmen?
Op internet vind ik daarvan geen voorbeelden, dus wie weet is dat zelfs contraproductief?
Het doel is uiteraard niet om koste wat kost een lagere temperatuur op zolder te krijgen. maar als we weer een procentje gas kunnen besparen mag dat ten koste gaan van een paar graden op zolder.