Olijf
Artikelen: 0

Minimale afmeting dragen eiken balk

Beste,

Ik wil een glazen overkapping maken met een eiken constructie. Het wordt een schuin dak met gelaagd glas 88,2 (=2 x 8 mm glas). Zie tekening bijlage.
De breedte van overkapping is 6,50 meter. De diepte is 3 meter.
Wat zouden de minimale afmetingen moeten zijn van mijn dragende eiken balk?

Bijlagen
glazen overkapping
glazen overkapping 1085 keer bekeken
Michel Uphoff
Moderator

Re: Minimale afmeting dragen eiken balk

Dat hangt er van af hoeveel doorbuiging acceptabel is. Aangezien je dubbel glas op het dak wilt gebruiken lijkt mij doorbuiging en het werken van het hout een probleem te worden; je wilt geen gebarsten platen.
Bij een eiken balk van 10*20 cm onder de gegeven omstandigheden (ruim 800 kg glas, 50% evenredige belasting op de balk ) moet je rekenen op een doorbuiging van minimaal 3 cm in het midden. De maximale trekspanning in het hout (onderzijde balk, midden) ligt dan rond de 7 N/mm2.

Ik zou er eerst een professional naar laten kijken.
Olijf

Dag Michel,

Dank voor je reactie. Ik heb me vergist in het glas. Het is 44.2 gelaagd glas Dus 2 x 4 mm. Dus  het gewicht is de helft lager. Als ik daar een eiken balk van 15 x 25 voor neem.. Wat is dan de doorbuiging?

Hartelijk dank.
king nero

Jij zit in geval 8 van het overzicht in bijlage, misschien kun je er zelf wat mee.
Neem ook de doorbuiging van geval 6 in rekening met je eigen gewicht (je kan beide doorbuigingen optellen), en sneeuw (afhankelijk van de helling), en wind (naar boven gericht!) voor de bevestiging.

Hangt het langs de kant van het huis enkel aan de buitengevel? want je zit daar met grote openingen eronder...
Bijlagen
beam deflection formulae
(169.76 KiB) 135 keer gedownload
Olijf

Beste Nero,

Dank voor je reactie en je bijlage. Echter ik zou niet weten welke letters voor welke variabelen zijn.
De overkapping hangt aan de gevel met een horizontale ondersteunende balk 2 verticale balken aan de zijkanten tegen de gevel. De bedoeling is om de zijkanten met glas af te sluiten. Ik heb mijn tekening wat aangepast, zodat je dat kan zien.

hartelijke groeten, Vincent
Bijlagen
AutoSave_Aanbouw nieuw 6
AutoSave_Aanbouw nieuw 6 1084 keer bekeken
Olijf

Een andere mogelijkheid is dat ik de staanders weghaal uit de hoek en elk een halve meter uit de hoek haal. Zie bijlage.
Bijlagen
AutoSave_Aanbouw nieuw 3
AutoSave_Aanbouw nieuw 3 1084 keer bekeken
Michel Uphoff
Moderator

Bij een gelijkmatige belasting van ongeveer 170 kg (50% van alleen de 44.2 glasplaten) over een lengte van 5,5 meter en een eiken balk van 15*25 cm is de doorbuiging in het midden veel beperkter. De balk zelf heeft tussen de naar binnen geschoven staanders een massa van ongeveer 135 kg. Dat brengt de belasting (zonder enige opslag voor sneeuw/wind belasting en zonder de massa van de secundaire balken) op ruwweg 550 N/m.

Dat resulteert bij Europees eiken in een maximale doorbuiging van ruwweg 4 mm. 
Olijf

Dag Michel,

Dank je voor je input. Hier kan ik mee uit de voeten!

hartelijke groeten, Vincent

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”