Ik ben een beginnende werktuigbouwkundige students en ik weet vrij weinig over dit onderwerp.
Een heel groot onderwerp tegenwoordig is sustainable energy. De fossiele brandstoffen in de aarde raken op en er moeten manieren gevonden worden om in de toekomst nog genoeg energie voor iedereen te hebben. Hierbij komt ook dat er steeds minder en minder benzine en diesel is voor auto's, schepen en andere vervoersmiddelen.
Micro organismen worden door de mens gebruikt voor allerlei dingen zoals medicijnen, maar waar ligt de grens hiermee? Zou het mogelijk kunnen zijn om micro organismen te gebruiken om benzine en diesel te maken? Planten en algen halen koolstofdioxide de lucht uit en groeien daar vervolgens mee. Zou het mogelijk zijn om ervoor te zorgen dat algen zo geprogrammeerd worden dat ze enzymen hebben die benzine en diesel kunnen maken? Zoals eerder gezegd weet ik heel weinig over dit onderwerp, maar de vraag blijft in mijn hoofd hangen.
Ik weet dat fossiele brandstoffen gevormd worden onder hele hoge druk en temperatuur, maar als dit zou kunnen zouden er veel positieve effecten aan zitten. Om de stoffen te maken, moet er koolstofdioxide uit de lucht gehaald worden. Dit zou het versterkte broeikaseffect tegengaan als het op grote schaal gebruikt wordt. Bijna alle voertuigen die er momenteel zijn, zijn gebaseerd op fossiele brandstoffen. Wanneer deze op zijn, zullen deze voertuigen nutteloos worden. Als algen benzine en diesel zouden kunnen maken, zouden deze, en anderen, problemen opgelost worden.
Zou iemand me kunnen vertellen wat voor problemen dit idee zou hebben en of het überhaupt mogelijk is? Ik zal waarschijnlijk aardig wat dingen over het hoofd zien, maar daar leer je nou eenmaal van!
Alvast hartelijk bedankt voor een antwoord,
Tycho