CoenCo
Technicus
Artikelen: 0

Re: [natuurkunde] Modelleren

Xilvo schreef: wo 18 mar 2020, 13:39 Het komt doordat je toestaat dat de hoogte wel negatief wordt.
Als bijvoorbeeld h = -0,01 m, dan zou het balletje al gestuiterd moeten zijn, en een hoogte van +0,01 m moeten hebben.

Als je, indien h<0, niet alleen zegt v = abs(v) maar ook h = abs(h), dan is het probleem verholpen.
Je blijft dan oscilleren rond de nul-positie.
Waar het om gaat is dat Fz(netto)=0 als de bal op de grond ligt.
Xilvo
Moderator

CoenCo schreef: wo 18 mar 2020, 14:21 Waar het om gaat is dat Fz(netto)=0 als de bal op de grond ligt.
In het model blijft de bal eindeloos stuiteren, met steeds kleinere amplitude.
anoniem1238

Xilvo schreef: wo 18 mar 2020, 13:39 Het komt doordat je toestaat dat de hoogte wel negatief wordt.
Als bijvoorbeeld h = -0,01 m, dan zou het balletje al gestuiterd moeten zijn, en een hoogte van +0,01 m moeten hebben.

Als je, indien h<0, niet alleen zegt v = abs(v) maar ook h = abs(h), dan is het probleem verholpen.
Hoi Xilvo, Ik heb hem geprobeerd alleen komt het model nog niet goed uit. Heeft u ideëen wat ik verder nog kan proberen?
Bijlagen
coach 7
Xilvo
Moderator

Op zich ziet het er niet heel slecht uit, je hebt k een stuk kleiner gemaakt dus dempt het veel langzamer uit.
Maar het kan natuurlijk niet dat de hoogte ineens weer toeneemt.
Waarschijnlijk is de tijdstap te groot (de tijd tussen de momenten dat de bal de grond raakt wordt steeds kleiner).
Kies eens dt=0,001 of nog kleiner. Ik denk dat het dan goed werkt.

Terug naar “Huiswerk en Practica”