Hoi allemaal.
Ik wil kaliumhydroxide maken uit kaliumcarbonaat doormiddel van elektrolyse. Ik heb een KOH oplossing nodig voor het verwijderen van CO2 en H2S (waterstofsulfide) uit mijn biogas.
Ik wil dit KOH zelf maken omdat ik een overvloed aan potas (K2CO3) uit de houtas van mijn kachel ipv KOH kopen en heb in de lente en zomer een overvloed aan zonne-energie die ik anders niet benut. Ik vind het sowieso een sport om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn.
Ik heb met het mooie weer van de laatste dagen elektrolyse gedaan van potas oplossing om KOH te verkrijgen. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van grafiet elektrodes. De kathode brak echter snel af en vormde een kruidig bezinksel. Het koper dat verbonden zat aan deze +elektrode kwam in contact met de potas/KOH oplossing en vormde een groene verkleuring.
Cu2+ ionen als ik het goed heb?
Zowel grafiet als koper zijn dus niet echt geschikt hiervoor.
Nu zit ik te denken om platina stafen aan te schaffen hiervoor.
Platina lijkt me een inert edelmetaal dat hiervoor geschikt is. Alleen is het metaal erg prijzig en wil ik eigenlijk zeker weten dat dit niet wordt aangetast tijdens elektrolyse. Iemand hierzo misschien ervaring hiermee? Of zijn er goedkopere opties?