De verbrandingsmotor componenten moeten plaats maken voor een elektromotor en batterijen.
Hierbij speelt gewicht en in het bijzonder de gewichtsverdeling een belangrijke rol.
Ik heb reeds berekend dat mijn zwaartepunt 1,16 m voor de achteras komt te liggen.
Het totale gewicht en de gewichtsverdeling voor/achter blijft zo goed als gelijk ten opzichte van de originele situatie.
Nu komen met name de batterijen wel wat hoger te liggen. Hierdoor komt het zwaartepunt wat hoger te liggen.
Nu las ik in deze bijdrage op dit forum:
Als je de wieldruk meet als de auto op een helling staat is die natuurlijk niet het zelfde dan als de auto recht staat. met dat verschil kan je de hoogte van het zwaartepunt uitrekenen.
Dat heb ik dus gedaan.
Gewicht vooras (auto vlak) = 558 kg
Gewicht vooras (auto 6 graden gedraaid) = 578 kg
Nu heb ik in een technisch handboek wel een formule gevonden. Maar daar kom ik helaas niet uit.
Hoe kan ik nu met de genoemde gegevens de hoogte van het zwaartepunt berekenen?
Of kom ik dan nog een parameter tekort en had ik ook het achteras gewicht bij kanteling moeten wegen?
Alvast bedankt,
Groeten Lars