oudevolvo
Artikelen: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: za 10 jun 2017, 09:23

Hoogte zwaartepunt auto berekenen

Ik ben bezig om onze Volvo Amazon combi om te bouwen naar geheel elektrisch.
De verbrandingsmotor componenten moeten plaats maken voor een elektromotor en batterijen.
Hierbij speelt gewicht en in het bijzonder de gewichtsverdeling een belangrijke rol.
 
Ik heb reeds berekend dat mijn zwaartepunt 1,16 m voor de achteras komt te liggen.
Het totale gewicht en de gewichtsverdeling voor/achter blijft zo goed als gelijk ten opzichte van de originele situatie.
Nu komen met name de batterijen wel wat hoger te liggen. Hierdoor komt het zwaartepunt wat hoger te liggen.
 
Nu las ik in deze bijdrage op dit forum:
 
 
Als je de wieldruk meet als de auto op een helling staat is die natuurlijk niet het zelfde dan als de auto recht staat. met dat verschil kan je de hoogte van het zwaartepunt uitrekenen.
 
Dat heb ik dus gedaan.
Gewicht vooras (auto vlak) = 558 kg
Gewicht vooras (auto 6 graden gedraaid) = 578 kg
 
combi-onder-hoek-wegen
combi-onder-hoek-wegen 4967 keer bekeken
 
Nu heb ik in een technisch handboek wel een formule gevonden.
hoogte-zwaartepunt-berekenen
hoogte-zwaartepunt-berekenen 4967 keer bekeken
Maar daar kom ik helaas niet uit.
 
Hoe kan ik nu met de genoemde gegevens de hoogte van het zwaartepunt berekenen?
 
Of kom ik dan nog een parameter tekort en had ik ook het achteras gewicht bij kanteling moeten wegen?
 
Alvast bedankt,
Groeten Lars
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.262
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: Hoogte zwaartepunt auto berekenen

Ik denk dat je dat wel had moeten meten. 
 
Probleem is dit:
 
Als je de auto aan de achterkant op tilt dan komt er meer gewicht op de voorwielen te staan. Maar je weegschaal meet dit gewicht alleen in de richting loodrecht naar beneden, terwijl de kracht niet meer recht naar beneden gaat, maak ook voor een deel 'vooruit'. 
 
Je zou natuurlijk die kracht vooruit kunnen meten, maar bij gebrek aan de mogelijkheid daartoe kun je het gewicht op de achterwielen wegen en het via die weg uitrekenen. Dit wel aangenomen dat de auto niet doorbuigt of iets dergelijks - of je een auto als geheel rigide mag beschouwen onder deze omstandigheden durf ik niet te zeggen. 
Victory through technology
oudevolvo
Artikelen: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: za 10 jun 2017, 09:23

Re: Hoogte zwaartepunt auto berekenen

Dank voor je reactie. Nu ik de formule en beschrijving in het handboek er met jouw toelichting nog eens bij heb gepakt begrijp ik het denk ik.

Afbeelding

In de noemer van de formule staat tg, maar er staat nergens waar dit voor staat.

Bij nader inzien is dit denk ik takel gewicht.

Met andere woorden: ik mis inderdaad helaas een parameter.

Dank voor het meedenken.
CoenCo
Technicus
Artikelen: 0
Berichten: 1.210
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 00:17

Re: Hoogte zwaartepunt auto berekenen

tg = tangens

Wees je er wel van bewust dat bij een dergelijk kleine hoek van 6graden je meetnauwkeurigheid erg belangrijk wordt.

Doe de som ook eens voor 5 en 7 graden, en kijk wat dat voor je zwaartepunt betekent.

En wat als het gewicht er 5 kg naast zit, wat zijn dan de uitkomsten?

Afhankelijk van die resultaten kan je het experiment herhalen en voor een fors grotere hoek kiezen.
oudevolvo
Artikelen: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: za 10 jun 2017, 09:23

Re: Hoogte zwaartepunt auto berekenen

Dank voor die aanvulling!
Daarmee heb ik de berekening kunnen maken.
Het "takelpunt" is mijn geval ook wat vreemd omdat ik gewoon een verhoging onder de achteras heb geplaatst.
Daarvoor heb ik dus de wielbasis onder een hoek van 6,3 graden genomen (dus 2,58 m).
 
Er komt in elk geval een waarde uit, 70 cm
 
Maar hoe betrouwbaar dat is???
5 kg erbij en het hoogtepunt stijgt 9 cm.
Was de gemeten 6,3 graden draaiing in het echt 7,3 ben je weer terug op de 70 cm.
 
In elk geval leuk om even mee te rekenen. Die 70 cm voelt reëel.
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.262
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: Hoogte zwaartepunt auto berekenen

Waar heb je eigenlijk de accu's gelaten in deze conversie?
Victory through technology
oudevolvo
Artikelen: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: za 10 jun 2017, 09:23

Re: Hoogte zwaartepunt auto berekenen

Ik heb 8 accu modules en daarvan komen er 5 achterin op de plek van de oude benzinetank en het reservewiel. De overige 3 komen voorin onder de motorkap. Zie ook mijn blogpost Combi’s wegen en vaststellen verdeling batterijen

Netto blijft het gewicht voorin daarmee min of meer gelijk aan de oude situatie ware het niet dat het gewicht dan wel wat hoger komt te liggen.
 
Zie ook hieronder mijn prototype batterijen box.
Afbeelding
Roeland W
Artikelen: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: do 12 mar 2020, 21:10

Re: Hoogte zwaartepunt auto berekenen

Goedenavond,

Ik ben voor mijn opleiding bezig met dynamische remvertraging te berekenen voor tweewielers. Hierbij is ook het zwaartepunt nodig. Zou ik een kopie van de berekening uit het boek kunnen ontvangen? Van de auto op de helling.
Ik zag deze afbeelding bij het berekenen van de hoogte van het zwaartepunt van de elektrische Volvo Amazon.

Groeten.

Roeland
Gebruikersavatar
jadatis
Artikelen: 0
Berichten: 400
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 21:28

Re: Hoogte zwaartepunt auto berekenen

https://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=13228
Hier topic van mij op caravan-forum, eigenlijk zelfde principe, maar werk niet met hoek, maar sinus.
Even omzetten naar auto.
Gebruikersavatar
jadatis
Artikelen: 0
Berichten: 400
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 21:28

Re: Hoogte zwaartepunt auto berekenen

En bij een tandem-asser gaat dit verhaal niet op. Voor een caravan wordt dan juist het gewicht op trekhaak groter, als je de dissel oplicht.
En de weegplaat moet wel waterpas blijven staan, anders wordt de kracht naar centrum aarde in vector loodrect op weegplaat, en afschuivende kracht verdeeld, en weeg je dus lager gewicht dan in werkelijkheid.

Terug naar “Klassieke mechanica”