dat werkt als het een instantane versnelling is en het gehele schip (alle massa) idd versneld wordt, en als er geen water mee versneld wordt (toegevoegde massa van water), denk ik...
Wat moet er dan eigenlijk gedempt worden? iets aan boord van dat schip? Want ik neem niet aan dat je de beweging van héél dat schip gaat dempen. Dan ga je dat toch ook ergens tegen moeten kunnen afzetten, en het is nou juist datgene dat een schip op zijn plaats houdt, en tevens het enige in de buurt, dat onder het schip wegvalt: namelijk het water, in de vorm van een golftrog bijvoorbeeld, dat verticale versnellingen gaat veroorzaken.
Het zal behalve bij een heel klein schip ook nooit héél dat schip zijn dat tegelijkertijd die versnelling ondergaat, en 1300 ton is toch het formaat van een serieuze binnenvaarder .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip... http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Jan van de Velde schreef: ↑di 23 nov 2021, 16:21
Wat moet er dan eigenlijk gedempt worden? iets aan boord van dat schip? Want ik neem niet aan dat je de beweging van héél dat schip gaat dempen. Dan ga je dat toch ook ergens tegen moeten kunnen afzetten, en het is nou juist datgene dat een schip op zijn plaats houdt, en tevens het enige in de buurt, dat onder het schip wegvalt: namelijk het water, in de vorm van een golftrog bijvoorbeeld, dat verticale versnellingen gaat veroorzaken.
Het zal behalve bij een heel klein schip ook nooit héél dat schip zijn dat tegelijkertijd die versnelling ondergaat, en 1300 ton is toch het formaat van een serieuze binnenvaarder .
1300.PNG
Een steekzuigbuis die is bevestigd aan de zijkant van het schip. De drukkracht op de steekzuigbuis mag niet hoger worden dan een bepaalde waarde, omdat de steekzuigbuis (36 m) anders zal knikken.
Ja ik zat ook te denken, dat ik misschien het volume van het verplaatste water om naar een kracht te gaan, maar ik weet niet of dat klopt.
wordt er serieus nog doorgebaggerd als dat baggerschip verticale versnellingen van 5 m/s² ondergaat?
Enneh, zo'n zuigbuis hangt toch scharnierend op, en is in- en uitschuifbaar?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip... http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Geen idee waar dit praktisch heen moet, dus laten we het maar in theorie beschouwen
als er 1300 ton met een versnelling van 5 m/s² naar beneden gaat, en de zuigbuis zou verticaal hangen (wat ik van baggeren weet doen zuigbuizen dat niet), dan heb je het simpele geval dat die buis met m x a = 1 300 000 x 5 = 6,5 MN de bodem in gedrukt zou worden. In hoeverre de bodem dan meegeeft bepaalt wat die buis te verduren krijgt.
Maar die buis hangt ongetwijfeld diagonaal onder dat schip? Dan wordt alles anders en hangt alles af van de hoek van die buis. In extremis, bij een heel lange buis in ondiep water , buis dus bijna horizontaal, ondervindt die buis, mits die vrij kan scharnieren, nagenoeg geen krachten.
Bij alle hoeken daartussenin wil het schip verticaal op en neer, maar door de buis kan dat schip alleen maar over een cirkelbaan dalen, met de zuigkop van de buis in de grond als draaias. Gesteld dat de bodem niet meegeeft (0) moet het schip dan ook achteruit om naar beneden te kunnen. Dat geeft een heel andere en zonder veel meer gegevens nauwelijks berekenbare dynamiek.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip... http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip... http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Dit vraagt om simulaties, niet om losse pols schattingen, want wat Jan van de Velde al zegt, dit is nauwelijks/niet berekenbaar zonder veel details mee te nemen. Als jij of jouw bedrijf die kennis niet heeft dan zou ik eens bij een kennis instituut binnen lopen. Nederland heeft een hele goede op het gebied van scheepshydrodynamica...