Xilvo schreef: ↑do 07 apr 2022, 13:49
Graag een wiskundige afleiding/uiteenzetting. Ik heb Mathcad niet en aan getallenvoorbeelden heb ik weinig.
Dit kost me teveel tijd om uit te pluizen.
Laat met name zien hoe je de snelheid in een willekeurige richting bepaalt. Waarschijnlijk doe je daar aannames die niet terecht zijn.
ik zal er vanavond wat meer commentaar bijzetten.
in principe weet je niet hoe de snelheid voor een willekeurige hoek volgt uit die van de snelheid bij een opgegeven onafhankelijke set vectoren (bij mij de x en y richting) maar wat ik gedaan heb om eraan te kunen rekenen is iets aangenomen.
-ten eerste een snelheid voor een lichtstraal in x richting (cx) en tegenovergestelde richting (dx) met de bekende formule voor heen en terug=c
-idem voor de y riciting (cy, dy)
je krijgt dan 4 lengtes van vectoren in x en -x en y en -y richting.
Een willekeurige richtingsvector r (bij mij gedefinieerd door de hoek alpha met de x as en lengte=1) (eenheidsvector)
die vector heeft een component in x richting: x cos(alpha) en y richting : x sin(alpha) . Wat ik dan doe is een gewogen gemiddelde nemen cx x bijdrage van r in x richting en cy x bijdrage van r in y richting en omdat ze haaks op elkaar staan zou je het complex kunnen noteren
bv
voor alpha=0 krijg je dan cx x cos(0) + i cy x sin(0)=cx
voor alpha=pi/2 krijg je dan cx x cos(pi/2) + i cy x sin(pi/2)=i cy
voor voor alpha=pi/4 krijg je dan cx x cos(pi/4) + i cy x sin(pi/4)
als je dan bv c neemt in beide richtngen dan krijg je een cirkel omdat voor elke alpha de lengte=c
voor verschillende c in x en y krijg je dan een soort slingerfiguur waarbij voor elke hoek alpha je de bijbehorende c waarde krijgt inclusief de complementaire waarde (d) voor hoek pi+alpha
die snelheid gebruik ik dan voor alle paden en daarbij behorende richtingen om de totale tijd via een pad te berekenen.