CoenCo schreef: ↑ma 14 nov 2022, 19:56
Er zit mogelijk net een andere kleurstof/oplosmiddel in.
3 vragen:
A) Heb je dit ook met groene balpen op papier?
B) heb je dit ook met een ander merk whiteboard marker?
C) wel merk/type is het type waarvan je last hebt, en heb je de MSDS (material safety data sheet) al eens opgezocht om te kijken wat er in zit aan schadelijke stoffen?
Helemaal mee eens. Inderdaad, de MSDS raadplegen is een van de eerste dingen bij medische klachten (in werk of prive omgeving) indien men met chimicalien werkt (wat hier ook het geval). Het is raadzaam een MSDS ook mee te nemen naar EHBO hoewel dat hier niet het geval is neem ik aan. Zelf ben ik geen voorstander te speculeren indien het gaat om medische klachten (hoewel wetenschappelijk interessant kan zijn).
Indien men zoekt op internet komt men typische klachten tegen met witeboard markers. Indien men een willekeurige neemt van BIC (whiteboard, magic marker) staat dat klachten en irritaties: "May cause drowsiness of dizziness".
Hier een overzicht van oplosmiddelen (voorbeeld):
Bron: uit MSDS willekeurige BIC whiteboard marker
Het lijkt mij niet verwonderlijk als verschillende pigmenten een andere combinatie oplosmiddelen hebben. Op basis van voorbeeld MSDS zou ikzelf aanraden goede ventilatie te hebben. Een krijtje en ouderwets schoolbord is misschien niet zo een gek idee. Aangezien ook het symbool voor gezondheidklachten lange duur erbij staat,
Indien men verder zoekt kom ik ook dit citaat tegen (zonder referentie op google: headache whiteboard marker):
Google: headache whiteboard marker schreef:
Some whiteboard markers contain methyl isobutyl ketone, a harmful chemical that can irritate the eyes and nose, cause feelings of weakness, headaches, nausea, vomiting, dizziness and coordination problems through short-term use.10 Sept 2015
Indien men nog dieper zoekt komt men veiligheidshandleidingen tegen van Amerikaanse scholen met hierin referenties naar onderzoek.
Voorbeeld MSDS: