HansH
Artikelen: 0

Re: verstrengeling op grote afstand

Xilvo schreef: di 27 jun 2023, 11:10 [de correlatie tussen die metingen voorspellen is geen enkel probleem.
klopt dat is 75% kans op zelfde spin en 25% kans op tegenovergestelde spin bij 120 graden tussen de detectors. (zie t=9:47 van het filmpje) en als het goed is heb je als je alleen naar elke detector apart kijkt dan een kans van 50% spin up en 50% spin down . voor een willekeurige hoek is dat cos^2(alpha) kans op tegenovergestelde spin. Voor alpha=120 graden is dat dus 0.25.
Voor mij is dan wel de vraag hoe je aan die cos^2(alpha) komt.
Nesciyolo

wnvl1 schreef: di 27 jun 2023, 12:12 Even iets over voorspellen. Voorspellen in de statistiek betekent niet dat de uitkomst exact zal uitkomen. Je kan een regressie model hebben om gewicht te voorspellen op basis van lengte. Dat betekent niet dat de voorspelling exact uitkomst. Als er een correlatie is verschillend van nul, kan je een voorspelling doen met determinatiecoëfficiënt gelijk aan het kwadraat van de correlatie. Jullie bedoelen waarschijnlijk voorspellen met 100 procent zekerheid.
Je kan voorspellingen doen die niet exact zijn maar een statistisch karakter hebben. Zoals het voorspellen van een kans dat een bepaalde combinatie van resultaten optreedt. Als je die met elkaar en met meetresultaten vergelijkt kan dat heel leerzaam zijn. In het geval van verstrengeling van fotonen voorspelt QM dat 2 fotonen volgens een bepaalde waarschijnlijkheid door polarisatiefilters gaan die in een hoek tov elkaar zijn geplaatst. Dat zou best hetzelfde kunnen zijn in een deterministisch systeem. Maar als de filters niet in een hoek geplaatst worden maar parallel dan gaan allebei de fotonen er altijd allebei wèl of allebei niet doorheen en als de filters haaks op elkaar staan gaat er altijd een wel en de ander niet door de filters. Die combinatie van mogelijke uitkomsten kan eigenlijk niet in het voor de hand liggende deterministische model en ook niet als er alleen waarschijnlijkheden gelden. Vandaar dat mensen bedacht hebben dat er communicatie moet zijn.
wnvl1

HansH schreef: di 27 jun 2023, 12:56 Voor mij is dan wel de vraag hoe je aan die cos^2(alpha) komt.
In een willekeurige richting heb je voor de spin in QM twee eigenspinoren: spin-up \(|\uparrow>\) en spin-down spin-up \(|\downarrow>\).
Een willekeurige toestand beschrijf je dan door een lineaire combinatie.

\(|\psi> = a |\uparrow> + b|\downarrow> \)

Om de kans te berekenen dat je in de down state bent, ga je vermenigvuldigen met \(<\downarrow|\). De kans om in de downstate te zitten is het kwadraat van de modulus, dus \(b^2\). Als de golffunctie is genormaliseerd, dus \(a^2+b^2=1\), kan je daar wel een cosinus in zien.
HansH

wnvl1 schreef: di 27 jun 2023, 17:54
Om de kans te berekenen dat je in de down state bent, ga je vermenigvuldigen met \(<\downarrow|\). De kans om in de downstate te zitten is het kwadraat van de modulus, dus \(b^2\). Als de golffunctie is genormaliseerd, dus \(a^2+b^2=1\), kan je daar wel een cosinus in zien.
ok dank. ik was daarover aan het nadenken omdat ik niet de eerste zal zijn die het oneindig snel overdragen van informatie nogal vreemd vindt als niets sneller dan c zou kunnen gaan.
Daarom wil ik nog wat hersenspinsels delen, hoewel ik besef dat ik mij daarmee op het terrein begeef waar de grote natuurkundigen nog niet uit zijn en het niet helemaal klopt mogelijk. Maar goed misschien is dit een trigger voor anderen.

het idee wat ik had was dat de tegengestelde spin ontstaat op het moment dat het deeltje of golf opsplitst in 2en. je zou dan een spin kunnen krijgen in elke richting. die hoek noem ik dan even alpha. maar zolang het nog een golffunctie is is alpha nog elke waarde. Dat representeer ik dan even als een range van 0-360 graden. ik maak dan 2 andere functies p_up_right mbt een detector die onder een hoek beta staat en
p_up_left mbt een detector die onder een hoek gamma staat en dan zodang dat het verschil tussen beta en gamma 120 graden is. en dan probeer ik de kans uit te rekenen dat de rechter detector een down detecteert als de linker detector een up detecteert.
die kans is dan volgens mij gelijk aan het product van p_up_left en p_down_right gesommeerd over alle mogelijkheden (de range van alpha)
als ik dat de kom ik op een kans van 31.4%
dat is ongeveer de 1/3 die ook in het filmpje genoemd wordt. vraag is dus of die redenatie klopt en of daar dan de conclusie uit is dat er communucatie moet zijn op het moment van de meting omdat immer in werkelijkheid de kans anders is.
of kun je mijn berekening iets aanpassen zodat je dan op de juiste kans uitkomt?
Bijlagen
Mathcad - entangled
(53.41 KiB) 61 keer gedownload
wnvl1

Dit kan ik moeilijk volgen. Ik denk dat je op een bepaald moment eerst wel een boek 'QM voor dummies' moet lezen. Kwestie van wat inzicht te krijgen in de theorie, anders wordt het moeilijk om verder te geraken.

Mits wat wiskunde kennis is zo'n beginnersboek goed te doen. Een heel stuk gemakkelijker dan ART.
HansH

ja klopt. het probleem is een beetje de nieuwsgierigheid om het te willen begrijpen maar helaas niet mijn vakgebied. Ik hoopte een beetje dat anderen er iets in herkennen om op voort te borduren of te ontrafelen. maar met in de gedachte ook dat de wetenschap zelf aangeeft de onderliggende verbanden niet helder te hebben als die verbanden er al zijn. Ben benieuwd of van het Hoofd er ooit nog uit gaat komen. Zelf heb ik wel het gevoel dat we nog niet alles weten en er een onderliggen logische redenatie onder moet zitten. Voor wie in re-incarnatie gelooft zou ik gokken dat we er over 100 jaar wel achter zijn hoe het echt zit.
sensor

HansH schreef: di 27 jun 2023, 23:45 ja klopt. het probleem is een beetje de nieuwsgierigheid om het te willen begrijpen maar helaas niet mijn vakgebied. Ik hoopte een beetje dat anderen er iets in herkennen om op voort te borduren of te ontrafelen. maar met in de gedachte ook dat de wetenschap zelf aangeeft de onderliggende verbanden niet helder te hebben als die verbanden er al zijn. Ben benieuwd of van het Hoofd er ooit nog uit gaat komen. Zelf heb ik wel het gevoel dat we nog niet alles weten en er een onderliggen logische redenatie onder moet zitten. Voor wie in re-incarnatie gelooft zou ik gokken dat we er over 100 jaar wel achter zijn hoe het echt zit.
Zelfs al gaat Super Determinisme de huidige quantummechanica vervangen dan zal dat waarschijnlijk tot een overlap leiden. Vergelijk dit met de ontwikkeling van de zwaartekracht theorie door de eeuwen heen. In de meeste gevallen kom je met de wetten van Newton goed uit en heb je geen relativiteitstheorie nodig.

Het kan zeker geen kwaad om wat aan de quantummechanica te doen. Verstrengeling is een goed startpunt. Je hebt alleen een laser en een SPDC kristal nodig om twee verstrengelde fotonen beams te verkrijgen. Dezelfde meting kun je ook met de quantumcompter doen. De verstrengeling is wiskundig te begrijpen met een Bell state. Een Bell state is niet meer dan dit |00> + |11>
Spindeeltje met een UP en Down state ,kun je in de quantumcomputer aangeven in de Blochsfere met waarden 0 en 1.De genoemde Bell state met 2 nullen en 2 eenen kun je niet meer ontbinden in ander factoren en daarom is deze state verstrengeld.
HansH

sensor schreef: wo 28 jun 2023, 18:55
Zelfs al gaat Super Determinisme de huidige quantummechanica vervangen dan zal dat waarschijnlijk tot een overlap leiden. Vergelijk dit met de ontwikkeling van de zwaartekracht theorie door de eeuwen heen. In de meeste gevallen kom je met de wetten van Newton goed uit en heb je geen relativiteitstheorie nodig.

Het kan zeker geen kwaad om wat aan de quantummechanica te doen. Verstrengeling is een goed startpunt. Je hebt alleen een laser en een SPDC kristal nodig om twee verstrengelde fotonen beams te verkrijgen. Dezelfde meting kun je ook met de quantumcompter doen. De verstrengeling is wiskundig te begrijpen met een Bell state. Een Bell state is niet meer dan dit |00> + |11>
Spindeeltje met een UP en Down state ,kun je in de quantumcomputer aangeven in de Blochsfere met waarden 0 en 1.De genoemde Bell state met 2 nullen en 2 eenen kun je niet meer ontbinden in ander factoren en daarom is deze state verstrengeld.
Ik bedoel eigenlijk meer om een goede onderliggend verklaring te vinden voor de 25% kans op verschillende spin zonder dat we hoeven aan te nemen dat er instantaan informatie overgedragen moet worden. Dus de wetten zullen niet veranderen maar het onderliggende inzicht wel denk ik.
Ik heb nog eens goed naar het filmpje gekeken naar de uitleg rond t=15:50. daar gaat de redenatie ervan uit dat gegeven het feit dat er een 1 op 1 complementair gedrag is tussen de detectors als de switches in dezelfde stand staan, dat dan ook moet gelden dat je dan weet wat er gebeurt als de switches in verschillende standen staan. dat levert de kans op zoals rond t=15:15 zie plaatje
spin2
maar ik vraag me af of er geen onderliggend model te bedenken is waarbij je meer mogelijkheden krijgt en dan wel de kans van 25% en 75% kunt verklaren op basis van een eigenschap die random gekozen wordt op het moment dat de deeltjes entangled raken. op basis van zo'n random eigenschap zou je dan meer mogelijkheden kunnen krijgen dan in het plaatje en dus een andere totaalkans op complementaire spin bij 120 graden verschil tussen de meethoeken zonder spooky actions.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: wo 28 jun 2023, 20:08 maar ik vraag me af of er geen onderliggend model te bedenken is waarbij je meer mogelijkheden krijgt en dan wel de kans van 25% en 75% kunt verklaren op basis van een eigenschap die random gekozen wordt op het moment dat de deeltjes entangled raken. op basis van zo'n random eigenschap zou je dan meer mogelijkheden kunnen krijgen dan in het plaatje en dus een andere totaalkans op complementaire spin bij 120 graden verschil tussen de meethoeken zonder spooky actions.
Dan kom je toch weer op verborgen variabelen uit en iets als superdeterminisme. Wat minstens zo vreemd is als die "spooky action at a distance".
HansH

nog iets wat mij opviel aan het filmpje:
op t=11:12 zegt hij datje de switch kunt omzetten op het allerlaatste moment en dat dat dan nog effect kan hebben op wat je aan de andere kant meet. Maar zou het niet zo zijn dat het veranderen van de switch alleen invloed heeft op de detector zelf waarvan je de switch omzet. dus als je de switch niet omzet is de kans dat je groen detecteerd anders dan wanneer je de switch wel omzet. Dat zou immers kunnen als er al een voorkeurs spin effect in het deeltje zit maar er nog niet uitkomt. Ook dan hoeft er geen info spooky naar de andere kant omdat het de kant is waar je snel de switch omzet die er mee te maken krijgt en niet de andere kant. volgens mij kun je met die experimenten nooit aantonen dat het de snel omzetten van de switch aan de ener kant een effect heeft op de kans aan de ene of de andere kant, immers het enige wat je meet is de ene kant tov de andere kant.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: wo 28 jun 2023, 21:53 nog iets wat mij opviel aan het filmpje:
op t=11:12 zegt hij datje de switch kunt omzetten op het allerlaatste moment en dat dat dan nog effect kan hebben op wat je aan de andere kant meet.
Nee, dat zegt hij niet. Je kunt om te beginnen al niet zeggen wie het 'eerst' meet.
HansH schreef: wo 28 jun 2023, 21:53 dus als je de switch niet omzet is de kans dat je groen detecteerd anders dan wanneer je de switch wel omzet.
Nee, die kans is fifty-fifty voor elke waarnemer. Je ziet pas verstrengeling als je de metingen van de twee waarnemers achteraf vergelijkt.
HansH

Xilvo schreef: wo 28 jun 2023, 22:14
Nee, dat zegt hij niet. Je kunt om te beginnen al niet zeggen wie het 'eerst' meet.
Volgens mij wel want hij zet bewust op t=10:16 de linker detector net iets dichterbij de bron om de situatie te krijgen waarbij de linker detector net iets eerder detecteert dan de rechter zodat hij het dan kan hebben over het feit dat vanuit de eerste detector al bekend is wat de uitkomtst is en die dus snel een spooky signaal naar de rechter detector kan sturen (op t=10:46).
Xilvo
Moderator

Er is geen objectief "eerder" want dat hangt van de waarnemer af. Verder maakt het voor de meetresultaten ook niet uit wie als "eerste" zou meten.
HansH

Ik heb net even een analyse gemaakt in excel.
Daarbij heb ik alle mogelijke combinaties en de kansen daarop uitgerekend.
stel dat je elke detector random op stand 1,2 of 3 zet voor een vaste tijd. dan kun je voor alle onderlinge combinaties de kans uitrekenen dat die optreedt.
bv
detector A staat in stand 1 en detecteert rood.
detector B staat ook in stand 1 en detecteert groen. voor elke detector los gezien is de kans op rood steeds 50% (kolom J) De kans dat detector A in stand 1 2 of 3 staat is elk 1/3 (kolom I) idem voor detector B (kolom k) koom M geeft dan de totale kans op die combinatie.
Kolom L geeft de kans dat detector B de kleur geeft gegeven de kleur die detector A detecteert. dat is dus 1,0,25% of 50%.
kolom M geeft dan de totale kans op elke situatie.
om te bepalen of je een spooky action nodg hebt moet je weten wat de kans is dat detector B groen of rood detecteert zonder dat je info hebt van detector A
dat is uitgerekend in kolom o samen levert dat een kans van 50% groen en 50% rood.
en dat is weer wat je normaal krijgt.
dus ik zie geen noodzaak voor een spooky action want detector A,B en beide gecombineerd doen precies wat de QM voorspelt. Beide deeltjes hebben dus geen informatie van elkaar nodig.
spin3
entangle1
(13.12 KiB) 49 keer gedownload
Xilvo
Moderator

HansH schreef: wo 28 jun 2023, 22:43
dus ik zie geen noodzaak voor een spooky action want detector A,B en beide gecombineerd doen precies wat de QM voorspelt
Ik heb jouw berekening nog niet bekeken maar de Bell-test werkt met drie verschillende hoeken. Alleen dan kun je verborgen variabelen uitsluiten (superdeterminisme daargelaten).

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”