Ik herinner mij nog de jaren dat er hier in de lage landen veel affronterende gesprekken,
publicaties en rages waren rond ons lichaamsgewicht.
Ofwel was je te zwaar of wel woog je te weinig.
Mijn vraag is in welke jaren was dat ook alweer dat dit als gezegden werd gebruikt.
Ik vermoed in de jaren '80 !?
Middeleeuwen en Vroegmoderne Tijd (500 - 1800)
In deze periode waren gezegden vaak gerelateerd aan voedsel en welvaart, aangezien voedselzekerheid en lichaamsgewicht direct verband hielden met sociale status en gezondheid. "Zo vet als een varken": Deze uitdrukking wordt sinds de middeleeuwen gebruikt om iemand aan te duiden die erg dik is. Varkens werden vetgemest voor voedsel, dus een vet varken was een symbool van overvloed. "Zo mager als een lat": Deze uitdrukking, die al sinds de vroege moderne tijd in gebruik is, wordt gebruikt om iemand te beschrijven die extreem dun is. Een lat is een dun stuk hout, wat een duidelijke visuele vergelijking geeft. 19e en 20e eeuw
Met de komst van de industriële revolutie en veranderingen in dieet en levensstijl, begonnen mensen lichaamsgewicht anders te zien en te waarderen. Gezondheid en lichaamsbeeld werden belangrijker. "Met de botten spelen": Dit gezegde uit de 19e eeuw betekent dat iemand heel mager is. De botten zijn duidelijk zichtbaar en kunnen bijna 'gebruikt' worden om te spelen. "Een pondje meer of minder": Deze uitdrukking, die in de 20e eeuw populair werd, duidt aan dat iemand niet zoveel geeft om een beetje gewichtstoename of -afname. Moderne Tijd (21e eeuw)
In de moderne tijd zijn er nieuwe gezegden en is er een verschuiving naar meer neutrale of zelfs positieve uitdrukkingen betreffende lichaamsgewicht. Dit komt mede door een veranderende kijk op lichaamsdiversiteit en acceptatie. "Curves hebben": Deze uitdrukking is een moderner voorbeeld waarin rondingen en een voller figuur als iets positiefs en aantrekkelijks worden gezien. "Size doesn't matter": Hoewel deze uitdrukking oorspronkelijk uit het Engels komt, wordt het in Nederland ook gebruikt om aan te geven dat lichaamsgewicht of -vorm niet bepalend zijn voor iemands waarde.
Door de eeuwen heen hebben deze gezegden de manier waarop men naar lichaamsgewicht kijkt gereflecteerd en beïnvloed. Ze geven inzicht in de culturele en sociale context van verschillende tijdsperioden.