wwfhvw
Artikelen: 0

Snelheid van celdeling

Hallo, mogelijk post ik hier in het verkeerde forum maar ik vind geen ander meer to the point subforum.
Mijn vraag is deze: stel een baby wordt na 9 maanden geboren en heeft zich vanuit een enkele cel telkens verdubbeld tot een complete baby bestaande uit 10^13 cellen (chatgpt). Iedere cel behoeft zich slecht 1 maal in de 6,25 dagen te verdubbelen om in negen maanden van 1 cel tot 10^13 cellen te geraken. Gevoelsmatig (?) klopt dit niet want cellen delen zich toch veel sneller? Wie kan hier iets meer verduidelijken?
PhilipVoets

Re: Snelheid van celdeling

De delingssnelheid ligt aan het specifieke type cel (een epitheelcel deelt snel, een neuron niet of nauwelijks) en hoeveel cellen in de tussentijd te gronde gaan.
HansH

PhilipVoets schreef: za 13 jul 2024, 08:09 De delingssnelheid ligt aan het specifieke type cel (een epitheelcel deelt snel, een neuron niet of nauwelijks) en hoeveel cellen in de tussentijd te gronde gaan.
Ik vroeg me dan af hoeveel hersencellen een baby heeft en hoeveel een volwassene. dus hoeveel hersencellen zijn er dan als functie van het aantal maanden zwangerschap en daarna?
HansH

onderstaande link zegt dat in het eerste levensjaar verdrievoudigen ze zelfs, in grootte én gewicht.
maar dat is nog steeds een snelheid van delen die heel laag is tov bv gistcellen die verdubbelen ca elk uur
https://wij.nl/baby/groei-ontwikkeling/ ... 0van%20jou.

in de baarmoeder gaat het sneller zo te zien vooral in de eerste weken
https://prenatalefase.jouwweb.nl/cognit ... twikkeling
factor 2 per 10 dagen maar daarna weer minder snel.
maar niet te vergelijken met gist of bacterien qua deelsnelheid

Terug naar “Moleculaire biologie en biochemie”