Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.830
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing

HansH schreef: wo 28 aug 2024, 17:43 zorgvuldig lezen begint al weer knap veel tijd in beslag te nemen vanwege de alweer grote hoeveelheid berichten.
Tot zonet 44 berichten. Waarvan er 25 door jou geschreven zijn. Je hoeft er hooguit 19 te lezen.
HansH schreef: wo 28 aug 2024, 17:43 dus kunnen we dan concluderen dat het aandrijfkoppel de vorm van ay heeft?
Zoals ik al enkele malen eerder schreef: Ja, op de versnelling door luchtweerstand na.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.793
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing

Xilvo schreef: wo 28 aug 2024, 17:51 Tot zonet 44 berichten. Waarvan er 25 door jou geschreven zijn. Je hoeft er hooguit 19 te lezen.
het is vooral de interactie tussen de berichten, dus moet ik ook mijn eigen berichten weer lezen. Wat denk ik helpt is om aan te sturen op het antwoord wat gevraagd wordt.
bv:
"Ik gebruik az niet om het koppel te berekenen."
zou kunnen worden:
"Ik gebruik ... om het koppel te berekenen."

en nogmaals, posten van je model ipv alleen de conclusies geeft veel meer inzicht bij mij en denk ook bij anderen. want nu roept het bij mij veel vragen op waar weer veel text op volgt wat dan weer tot verwarring leidt etc. Voor mij zou ik dan zelf de berekeningen moeten doen, maar mijn doel is op dit moment vooral om het te volgen en niet zelf uit te voeren.
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.830
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing

HansH schreef: wo 28 aug 2024, 18:05 Wat denk ik helpt is om aan te sturen op het antwoord wat gevraagd wordt.
bv:
"Ik gebruik az niet om het koppel te berekenen."
zou kunnen worden:
"Ik gebruik ... om het koppel te berekenen."
Ik schreef "Ik gebruik az niet om het koppel te berekenen." als reactie op wat jij schreef: "omdat je eerder zei dat de z component deels bestaat uit centripetale versnelling. dus als je daar dan het koppel uit wilt extraheren...".
HansH schreef: wo 28 aug 2024, 18:05 en nogmaals, posten van je model ipv alleen de conclusies geeft veel meer inzicht bij mij en denk ook bij anderen.
Ik heb precies verteld wat ik deed. Daar kwamen niet veel berekeningen aan te pas. Ik heb de schommelbeweging onder invloed van krachten numeriek berekend, dat is een programmaatje. Ik heb eerder de amplitude van de slingerbeweging bepaald uit de maximale centrifugale versnelling. Dat was het wel, zo'n beetje.
HansH schreef: wo 28 aug 2024, 18:05 Voor mij zou ik dan zelf de berekeningen moeten doen, maar mijn doel is op dit moment vooral om het te volgen en niet zelf uit te voeren.
Daar steek je wel meer van op. Bovendien kan je dan ook wat bijdragen. Tot nu toe modelleer en reken ik. Jij vraagt. Daar heb ik weer niet zoveel aan.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.793
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing

Xilvo schreef: wo 28 aug 2024, 18:34 Ik heb de schommelbeweging onder invloed van krachten numeriek berekend, dat is een programmaatje. Ik heb eerder de amplitude van de slingerbeweging bepaald uit de maximale centrifugale versnelling. Dat was het wel, zo'n beetje.
punt is dat de telefoon niet onder een vaste hoek blijft maar mee roteert, terwijl bv de zwaartekracht altijd vertikaal blijft werken en dus gaat mengen met y en z component die de telefoon meet. De uitwijking is zodanig groot dat je dat niet kunt verwaarlozen. Wat de invloed daarvan is op de gemeten versnelling in de schommel en of dat bv de versnelling in y richting beinvloedt die je gebruikt om het aandrijf koppel aan de schommel toe te voeren is mij niet duidelijk op basis van de info die je gegeven hebt. dus als ik die analyse niet hoor dan kan ik het alleen te weten komen door het hele ding zelf te modelleren. Op dit moment is daar echter geen tijd voor ivm een verhuizing waar ik deels moet helpen en schilderwerk aan het huis waarvoor ik nu vrij heb genomen. dus dit topic gaat al tijdens de tussendoor momenten tijdens de koffie, eten etc en omdat het nu even te heet is om te schilderen. om maar even de situatie te schetsen.
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.830
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing

HansH schreef: wo 28 aug 2024, 19:09 punt is dat de telefoon niet onder een vaste hoek blijft maar mee roteert, // De uitwijking is zodanig groot dat je dat niet kunt verwaarlozen. Wat de invloed daarvan is op de gemeten versnelling in de schommel en of dat bv de versnelling in y richting beinvloedt die je gebruikt om het aandrijf koppel aan de schommel toe te voeren is mij niet duidelijk op basis van de info die je gegeven hebt.
Het maakt het juist makkelijk dat de telefoon met de y-component alleen de versnelling in tangentiele richting meet. Die is, zonder externe krachten, altijd nul. Zoals je eerder zelf opmerkte.
Dus iedere versnelling in die richting wijst op een externe kracht.

Dat voordeel vervalt als je alleen de echte y-versnelling, puur horizontaal, zou weten.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.793
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing

Xilvo schreef: wo 28 aug 2024, 19:26
Het maakt het juist makkelijk dat de telefoon met de y-component alleen de versnelling in tangentiele richting meet. Die is, zonder externe krachten, altijd nul. Zoals je eerder zelf opmerkte.
klopt dat dacht ik inderdaad intuitief maar toen ik wat verder in detail erover nadacht vroeg ik me af hoe dat dan komt. stel dat je je telefoon op een schuine plank legt die onder een hoek alpha ligt zonder wrijving. en hem dan los laat. als hij dan vastgehouden wordt geeft de telefoon g.sin(alpha) aan in y richting en g.cos(alpha) in z richting. en na loslaten is er een versnelling g1= g.sin(alpha) in de richting van de plank. dat is dus de y richting van de telefoon want de telefoon ligt scheef. in de z richting van de telefoon heb je cos(alpha) keer de versnelling in de richting van de plank, dus cos(alpha).g.sin(alpha). dus in z richting heffen de krachten elkaar niet op als ik geen denkfout maak. dus beide samen geeft dan 0 in y richting en g.cos(alpha) (1-sin(alpha)) in z richting van de telefoon. die plank kun je voorstellen als de raaklijn aan de cirkel die de schommel volgt. dus in y richting is de y component zonder externe krachten 0 dus wat je meet in y richting moet externe kracht zijn.
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.830
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing

Een slinger is in vrije val in de richting waarin hij niet in z'n beweging belemmerd wordt, de tangentiële richting.
Dat is wat bondiger.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.793
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing

Xilvo schreef: wo 28 aug 2024, 20:19 Een slinger is in vrije val in de richting waarin hij niet in z'n beweging belemmerd wordt, de tangentiële richting.
Dat is wat bondiger.
dat is een mooie samenvatting inderdaad. Maar geldt dan alleen voor een puntmassa en een massaloze draad. de echte schommel is een groot stuk metaal, waarschijnlijk vele malen zwaarder dan degenen die erop zitten. dus op het punt waar de telefoon ligt heb je dan wel een belemmering van de beweging vanwege het zwaartepunt op een andere plek, dus zal de y component waarschijnlijk wel een versnelling geven evenredig met de uitwijking zonder dat er een kracht is en die versnelling zal groter zijn denk ik naarmate de stoeltjes verder weg zetten van het zwaartepunt. en dat zal dan betekenen dat de gemeten versnelling gecorrigeerd moet worden om het aandrijfkoppel te kunnen extraheren en verklaart waarschijnlijk het tekeningetje in dit bericht viewtopic.php?p=1186068#p1186068 van wo 28 aug 2024, 16:51 waarbij je een sinusvormige aandrijving hebt evenredig met de uitwijking.
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.830
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing

Dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn voor de gemeten versnellingen, in tegenfase met de uitwijking, tijdens de stationaire periode.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.793
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing

je zou misschien eens in jouw simulatie kunnen kijken wat er gebeurt als je die component k x uitwijking ervan aftrekt en dan de factor k daarvan aanpassen tot je in de stationaire toestand geen sinuscomponent meer ziet. dan zou je de echte aandrijfkracht over moeten houden.
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.830
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing

Dit krijg je als je de sensor 18 cm dichter bij de as zou plaatsen:
lookout3
Rood: de versnelling die je op die positie zou meten.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.793
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing

dat is wel een mooi resultaat. zo te zien wordt het opslinger deel en afname deel nu veel opvallender.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.793
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing

je zou misschien uit de lengte van de slinger en de slingertijd uit kunnen rekenen waar het zwaartepunt van de constructie ligt en wat dat voor effect heeft op de persoon op het stoeltje. dan kun je bepalen of die 18cm dichter bij de as realistisch is.
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.830
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing

HansH schreef: do 29 aug 2024, 12:51 je zou misschien uit de lengte van de slinger en de slingertijd uit kunnen rekenen waar het zwaartepunt van de constructie ligt en wat dat voor effect heeft op de persoon op het stoeltje. dan kun je bepalen of die 18cm dichter bij de as realistisch is.
De effectieve lengte van de slinger volgt direct uit g en de slingertijd. Die lengte is dan weer niet gelijk aan de afstand van de as tot het zwaartepunt.

Zonder gedetailleerde informatie over de constructie en de persoon op de schommel valt hier weinig over te zeggen.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.793
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing

Xilvo schreef: do 29 aug 2024, 13:53 Zonder gedetailleerde informatie over de constructie en de persoon op de schommel valt hier weinig over te zeggen.
Maar dat geldt dan eigenlijk ook voor het aandrijfmoment of aandrijf interval omdat de versnelling in y richting van de telefoon naast de aandrijfkracht mede afhankelijk is van de effectieve lengte en de positie waar de telefoon zich bevindt.

Terug naar “Natuurkunde”