Tot zonet 44 berichten. Waarvan er 25 door jou geschreven zijn. Je hoeft er hooguit 19 te lezen.
Zoals ik al enkele malen eerder schreef: Ja, op de versnelling door luchtweerstand na.
Tot zonet 44 berichten. Waarvan er 25 door jou geschreven zijn. Je hoeft er hooguit 19 te lezen.
Zoals ik al enkele malen eerder schreef: Ja, op de versnelling door luchtweerstand na.
het is vooral de interactie tussen de berichten, dus moet ik ook mijn eigen berichten weer lezen. Wat denk ik helpt is om aan te sturen op het antwoord wat gevraagd wordt.
Ik schreef "Ik gebruik az niet om het koppel te berekenen." als reactie op wat jij schreef: "omdat je eerder zei dat de z component deels bestaat uit centripetale versnelling. dus als je daar dan het koppel uit wilt extraheren...".
Ik heb precies verteld wat ik deed. Daar kwamen niet veel berekeningen aan te pas. Ik heb de schommelbeweging onder invloed van krachten numeriek berekend, dat is een programmaatje. Ik heb eerder de amplitude van de slingerbeweging bepaald uit de maximale centrifugale versnelling. Dat was het wel, zo'n beetje.
Daar steek je wel meer van op. Bovendien kan je dan ook wat bijdragen. Tot nu toe modelleer en reken ik. Jij vraagt. Daar heb ik weer niet zoveel aan.
punt is dat de telefoon niet onder een vaste hoek blijft maar mee roteert, terwijl bv de zwaartekracht altijd vertikaal blijft werken en dus gaat mengen met y en z component die de telefoon meet. De uitwijking is zodanig groot dat je dat niet kunt verwaarlozen. Wat de invloed daarvan is op de gemeten versnelling in de schommel en of dat bv de versnelling in y richting beinvloedt die je gebruikt om het aandrijf koppel aan de schommel toe te voeren is mij niet duidelijk op basis van de info die je gegeven hebt. dus als ik die analyse niet hoor dan kan ik het alleen te weten komen door het hele ding zelf te modelleren. Op dit moment is daar echter geen tijd voor ivm een verhuizing waar ik deels moet helpen en schilderwerk aan het huis waarvoor ik nu vrij heb genomen. dus dit topic gaat al tijdens de tussendoor momenten tijdens de koffie, eten etc en omdat het nu even te heet is om te schilderen. om maar even de situatie te schetsen.
Het maakt het juist makkelijk dat de telefoon met de y-component alleen de versnelling in tangentiele richting meet. Die is, zonder externe krachten, altijd nul. Zoals je eerder zelf opmerkte.HansH schreef: ↑wo 28 aug 2024, 19:09 punt is dat de telefoon niet onder een vaste hoek blijft maar mee roteert, // De uitwijking is zodanig groot dat je dat niet kunt verwaarlozen. Wat de invloed daarvan is op de gemeten versnelling in de schommel en of dat bv de versnelling in y richting beinvloedt die je gebruikt om het aandrijf koppel aan de schommel toe te voeren is mij niet duidelijk op basis van de info die je gegeven hebt.
klopt dat dacht ik inderdaad intuitief maar toen ik wat verder in detail erover nadacht vroeg ik me af hoe dat dan komt. stel dat je je telefoon op een schuine plank legt die onder een hoek alpha ligt zonder wrijving. en hem dan los laat. als hij dan vastgehouden wordt geeft de telefoon g.sin(alpha) aan in y richting en g.cos(alpha) in z richting. en na loslaten is er een versnelling g1= g.sin(alpha) in de richting van de plank. dat is dus de y richting van de telefoon want de telefoon ligt scheef. in de z richting van de telefoon heb je cos(alpha) keer de versnelling in de richting van de plank, dus cos(alpha).g.sin(alpha). dus in z richting heffen de krachten elkaar niet op als ik geen denkfout maak. dus beide samen geeft dan 0 in y richting en g.cos(alpha) (1-sin(alpha)) in z richting van de telefoon. die plank kun je voorstellen als de raaklijn aan de cirkel die de schommel volgt. dus in y richting is de y component zonder externe krachten 0 dus wat je meet in y richting moet externe kracht zijn.
dat is een mooie samenvatting inderdaad. Maar geldt dan alleen voor een puntmassa en een massaloze draad. de echte schommel is een groot stuk metaal, waarschijnlijk vele malen zwaarder dan degenen die erop zitten. dus op het punt waar de telefoon ligt heb je dan wel een belemmering van de beweging vanwege het zwaartepunt op een andere plek, dus zal de y component waarschijnlijk wel een versnelling geven evenredig met de uitwijking zonder dat er een kracht is en die versnelling zal groter zijn denk ik naarmate de stoeltjes verder weg zetten van het zwaartepunt. en dat zal dan betekenen dat de gemeten versnelling gecorrigeerd moet worden om het aandrijfkoppel te kunnen extraheren en verklaart waarschijnlijk het tekeningetje in dit bericht viewtopic.php?p=1186068#p1186068 van wo 28 aug 2024, 16:51 waarbij je een sinusvormige aandrijving hebt evenredig met de uitwijking.
De effectieve lengte van de slinger volgt direct uit g en de slingertijd. Die lengte is dan weer niet gelijk aan de afstand van de as tot het zwaartepunt.
Maar dat geldt dan eigenlijk ook voor het aandrijfmoment of aandrijf interval omdat de versnelling in y richting van de telefoon naast de aandrijfkracht mede afhankelijk is van de effectieve lengte en de positie waar de telefoon zich bevindt.