jkien schreef: ↑vr 04 okt 2024, 20:39
Waarom scheef door het raam kijken dat effect heeft is een raadsel.
Dat een treinraam waar je schuin doorheen kijkt zich als een polarisatiefilter gedraagt komt misschien door de reflecties in het dubbelglas. Nabij de Brewsterhoek (57°) worden de reflecties sterk gepolariseerd, de trillingsrichting loodrecht op het glasoppervlak wordt onderdrukt.
Om na te gaan of die polarisatierichting van reflecties in het dubbelglas klopt met de door het treinraam gemaakte foto van het vorige bericht heb ik thuis waarnemingen gedaan met imitatie dubbelglas dat uit twee mikroscopie objectglaasjes bestaat.
Om spraakverwarring te voorkomen geef ik de lichtweg van de lichtbundel weer met letters. Bij foto's A en B is de lichtweg LPDA (L=lichtbron, P=polarisator, D=dubbelbrekende laag, A=analysator (draaibaar)). Bij foto C is het LPDX (X=dubbelglas dat schuin op de lichtbundel staat, in een stand die overeenkomt met het treinraam), bij D LPDX' (X' hetzelfde dubbelglas in een dwarse stand, loodrecht op X). Bij foto's E en F is de lichtweg LXA, bij G en H is het LPX.
De polarisatierichting van de lichtbron, na de polarisator of de dubbelbrekende laag, is met een blauw streepje aangegeven, en die van de analysator met een oranje streepje. (Bij E en F is blauw de polarisatierichting van de reflectie in het dubbelglas)
De conclusie is dat de polarisatierichting van dubbelglasreflecties inderdaad klopt met de door het treinraam gemaakte foto.
Hieronder een nieuwe, betere foto van de waarneming aan het bord van spoor 8 in Haarlem. Links de waarneming vanuit de sprinter, schuin kijkend door het treinraam (dubbelglas). Rechts de waarneming buiten de trein, kijkend door een echt polarisatiefilter. Links zijn de regenboogkleuren op het treinaanwijzerbord bleker dan rechts, maar toch goed zichtbaar.
Op Amsterdam Centraal staan grote reclame beeldschermen op de perrons. Ze zitten in een kast achter een dubbelbrekende ruit, met hetzelfde interferentiekleureneffect. Links de waarneming vanuit de sprinter, schuin door het treinraam kijkend. Rechts de waarneming buiten de trein, kijkend door een echt polarisatiefilter. Ook hier: links zijn de interferentiekleuren bleker dan rechts, maar toch goed zichtbaar.