Ik denk dat ik een aanknopingspunt heb.
De extra afbuiging komt volgens mij door het feit dat het zwaartekrachtsveld uitwaaiert.
dat kun je begrijpen door 3 raketten te nemen en die in verschillende richtingen te laten versnellen.
Als je dat doet in de lege ruimte dan vliegen ze van elkaar weg. Maar net zoals je bij de zwaartekracht op aarde gewoon in je stoel blijft zitten ipv omhoog versneld wordt kun je dat ook bij die 3 raketten doen voor een divergerend zwaartekrachts veld. maar vanuit het licht gezien is dat dan equivalent met het uit elkaar driften van die 3 raketten. Iemand die namelijk 100 km verderop zit heeft een iets andere richting waarin die versneld wordt maar ook daar blijft die persoon gewoon op zijn plek zitten. Dus feitelijk reset de aarde ook continue de positie van die 2 tov elkaar om dezelfde afstand te houden.
het effect is echter dat je het kunt voorstellen via die 3 raketten met een lichtstraal die gewoon rechtdoor gaat op een volgend tijdstip wel het effect meeneemt dat de raketten iets verder uit elkaar zijn gedreven. Je moet alleen die raketten steeds corrigeren qua uit elkaar drijven door ze na tijd delta-t weer naar de oorsprong te verplaatsen. als je dat doet dan zie je dat door het uit elkaar drijven het licht iets hoger zit. Dus dat kun je interpreteren als meer afbuiging dus verklaart dan de extra afbuiging. Dus mijn conclusie daaruit is dan dat die extra afbuiging ontstaat door het divergerende zwaartekrachtsveld wat je dan naar elkaar toe buigt en in feite daarmee de lichtstraal mee buigt.