Marko schreef: ↑do 16 jan 2025, 23:05
Mag ik een duit in het zakje doen?
Ik vind het wel een interessant resultaat, ook als het geen verdere toepassing heeft dan het correct berekenen van de afbuiging. Los van alle beperkingen is het een afleiding die op duidelijke en niet al te gekke uitgangspunten is gebaseerd, waar geen rare aannames of verwaarlozingen worden toegepast en die resulteert in een experimenteel juiste uitkomst.
Al is het niets meer dan dat, dan is het toch ook niets minder.
Als aanvulling zou ik voorstellen om naar de gravitationele roodverschuiving te kijken. Dat lijkt me makkelijker af te leiden dan de verschuiving van het perihelium en geeft ook duidelijkheid over de toepasbaarheid van deze benadering van gravitatie.
Dank! Het is goed mogelijk dat het hierbij blijft en ik in deze richting geen verdere interessante resultaten meer vind. Maar op zijn minst is het inderdaad een leuk/interessant/curieus resultaat. Meer is voor een amateur zoals ik waarschijnlijk ook niet haalbaar.
Wat betreft de gravitationele roodverschuiving: daar heb ik dacht ik al eens een semi-klassiek bewijs van gezien op basis van een gedachtenexperiment met een energiebeschouwing. Dus ik vermoed dat dat al bestaat. Ik zie ook niet hoe de snelheid van de gravitatie daar een rol in zou spelen...