ik zat me nou al een paar dagen af te vragen, als ik met de lichtsnelheid reis staat de tijd stil, maar hoe komt dat , want als ik op mijn horloge kijk tikt die toch gewoon door?
ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen
joeoe
Moderator: physicalattraction
Tijd is relatief, net als ruimte. En niet absoluut.joeroe schreef:ik zat me nou al een paar dagen af te vragen, als ik met de lichtsnelheid reis staat de tijd stil, maar hoe komt dat , want als ik op mijn horloge kijk tikt die toch gewoon door?
joeoe
Als het al zou kunnen, denk ik dat jij tijd verwart met een horloge. Jouw horloge is een instrument om, iets wat wij tijd noemen, aan te duiden, maar het is niet de tijd.joeroe schreef:ik zat me nou al een paar dagen af te vragen, als ik met de lichtsnelheid reis staat de tijd stil, maar hoe komt dat , want als ik op mijn horloge kijk tikt die toch gewoon door?
joeoe
maar als mijn "meetinstrument" dan door tikt dan word ik toch ook ouder of niet?jeroentje schreef:Als het al zou kunnen, denk ik dat jij tijd verwart met een horloge. Jouw horloge is een instrument om, iets wat wij tijd noemen, aan te duiden, maar het is niet de tijd.joeroe schreef:ik zat me nou al een paar dagen af te vragen, als ik met de lichtsnelheid reis staat de tijd stil, maar hoe komt dat , want als ik op mijn horloge kijk tikt die toch gewoon door?
joeoe
Als jouw horloge stopt omdat hij kapot is, ben jij dan dood?joeroe schreef:maar als mijn "meetinstrument" dan door tikt dan word ik toch ook ouder of niet?jeroentje schreef:Als het al zou kunnen, denk ik dat jij tijd verwart met een horloge. Jouw horloge is een instrument om, iets wat wij tijd noemen, aan te duiden, maar het is niet de tijd.joeroe schreef:ik zat me nou al een paar dagen af te vragen, als ik met de lichtsnelheid reis staat de tijd stil, maar hoe komt dat , want als ik op mijn horloge kijk tikt die toch gewoon door?
joeoe
jeroentje schreef:joeroe schreef:jeroentje schreef:
Als het al zou kunnen, denk ik dat jij tijd verwart met een horloge. Jouw horloge is een instrument om, iets wat wij tijd noemen, aan te duiden, maar het is niet de tijd.
maar als mijn "meetinstrument" dan door tikt dan word ik toch ook ouder of niet?
Als jouw horloge stopt omdat hij kapot is, ben jij dan dood?
Ik bedoelde er alleen mee te zeggen dat als jij tijd gaat reizen en je hebt je horloge om, dan reist die mee.joeroe schreef:nee want dan stop hij alleen met meten.jeroentje schreef:Als jouw horloge stopt omdat hij kapot is, ben jij dan dood?joeroe schreef:
maar als mijn "meetinstrument" dan door tikt dan word ik toch ook ouder of niet?
Dus eigenlijk word ik wel ouder in mijn relativische tijd, maar als ik dan stop met reizen met de lichtsnelheid, dan kom ik weer terug in de "gewone "tijd en ben ik niet ouder geworden.
Klopt dit een beetje
Als wij licht zien zien wij energie met snelheid c,wat ziet het licht als het naar ons kijkt...
Er zijn inmiddels al zoooooooooo veel experimenten geweest die zowat alle hoekjes van Einstein's theorieen (waarvan hij de eerste in geloof ik in 1905 publiceerde, nog vroeger dus) hebben bevestigd. Veel zal er dus niet fout aan zijn.tenminste: dat denken we door middel van fomules, wie weet zit het eigenlijk wel heeeeel anders in elkaar, misschien spelen er omstandigheden een rol waarvan we niet eens het bestaan afweten (en die dus ook niet in de forumles zijn inbegrepen, ik bedoel Einstein stamt wel uit de jaren 50, toen was er vele malen midner bekend om daar een definitieve uitspraak over te doen, nu ook nog hoor)! het zal pas duidelijk worden als we het ook daadwerkelijk in de praktijk testen