T.a.v roken, een psychiatrisch centrum heeft hier onderzoek naar gedaan en concludeerd het volgende:
Kettingroken bij schizofrenie heeft biologische achtergrond
Psychiatrische patienten roken meer dan gemiddeld,en onder de psychiatrische patienten zijn het de schizofreniepatienten die het meest roken.Vaak wordt gedacht dat het vele roken van deze patienten een gevolg is van de psychiatrische ziekte. Het kettingroken van de schizofrene patient zou verband houden met stress,hospitalisatie ende uitzichtloosheid en de monotonievan zijn bestaan.
Het psychiatrisch centrum Welterhof in Heerlen heeft hier onderzoek naar gedaan en komt tot de conclusie dat het buitensporig rookgedrag van schizofreniepatienten een biologische oorzaak zou kunnen hebben.Nicotine stimuleert het dopaminerge systeem in de hersenen.
Overactiviteit van dit systeem van neurotransmitters speelt ook een rol bij schizofrenie.Het zou kunnen dat schizofreniepatienten excessief roken om bepaalde symptomen van de ziekte te bestrijden of om de bijwerkingen van anti-psychotica tegen te gaan,zo stellen zij. Ook zou het kunnen dat langdurig gebruik van nicotine,de kans op schizofrenie vergroot.
Er zijn mensen die meer kans maken op een verslaving en dus ook roken. Zie dan niet het verschil tussen overgewicht en roken wb zelf in de hand houden.
Zwaarlijvigheid en een te hoge BMI is zwaar overtrokken. Mensen kunnen heel gezond leven met een perfecte bloeddruk en hartslag en toch 'overgewicht' hebben. Hier is trouwens laatst nog een stuk over op TV geweest. Iemand een idee hoe dit programma heette?
Ik weet niet of we het over hetzelfde hebben, ik heb ook zoiets gezien en dat ging over bovenstaand, welk in de scientific american stond.
Zowiezo wordt er veels te moraliserend over gedaan.
En mensen hiervoor meer voor laten betalen. Ik vind van niet. Vind het dan ook iets weg hebben van een kleutersysteem, een straf opleggen. Een boontje komt om zijn loontje-systeem wb gezondheid. Op het moment dat het uitkomt zou er ineens een straf opgelegd moeten worden. (bij kleuters noem je dit straffen)
Solidair voor de samenleving vind ik het ook niet.
Die no-claimregeling die er is, vind ik al niet reeel. Afgelopen jaar de bonus terug gekregen omdat ik tot nu toe in mijn leven het geluk heb nauwelijks te hoeven dokteren heb en afgelopen jaar ook niet. Een ouder persoon bv met gebreken en gedokter, welke in de lijn liggen als je ouder wordt, krijgt niks terug.
En als je het wel zou willen: waar liggen grenzen? Overgewicht schijnt meer voor te komen bij mensen met een lager inkomen, en die ga je dan ook nog eens meer laten betalen. Dan zou ik eerst wel eens willen weten waarom dit meer voorkomt als je een laag inkomen hebt.
Lastige discussie.