Jan van de Velde schreef:Ja, dat geldt voor eenparige cirkelbewegingen. Daar is maar sprake van één reële kracht, de spankracht in het touw. Dat is dan een centripetale kracht die een centripetale versnelling veroorzaakt. Omdat de kogel echter een baan blijft volgen en niet naar binnengetrokken wordt verzinnen we er voor het evenwicht een centri
fugale kracht bij, veroorzaakt door de traagheid van de kogel.
Maar een slinger werkt heel anders. Daar speelt de zeer reële zwaartekracht een zeer reële rol.
Wat ik wél met TD! eens ben is dat de opgave alleen te beantwoorden is voor een eenparige cirkelbeweging. Maar daar hebben ze dan wel een totaal verkeerd plaatje en plus totaal verkeerde tekst bijgeplakt.
Schandalig. Weggooien dat boek.
M'n excuses dat ik de discussie heropen, maar jullie zitten, zo lijkt het mij precies vast.
Waarom denk je er eens niet aan dat dit wel eens een slinger zou kunnen zijn?
dit is met name de wiskundige slinger.
img
http://farm4.static.flickr.com/3156/258683...5b9be7c.jpg?v=0
deze slinger heeft een niet altijd een harmonische beweging.
ze is pas harmonisch wanneer de hoek thèta kleiner is dan 15° want dan is het verschil tussen
en sin(
) kleiner dan 1%. Pas wel op! theta word in rad uitgedrukt!
dus Ft=-(m*g*s)/l met m= de massa van de bol, g =9.81m/s², s de booglengte die de bol aflegt en l de slingerlengte.
Dit lijkt op F=-k*x (=> E.H.T.).
De mogelijke antwoorden voor deze vraag zijn:
de valversnelling is de vector die naar beneden wijst, maar de versnelling van de bol in het punt P is een nulvector.
er is uiteraard ook nog zoiets als middelpuntsvlie(d)/(g)ende kracht en die trekt naar boven. Maar deze blijft evengroot, hierbij is er dus geen versnelling als de beweging een constante snelheid heeft.
ik hoop dat je hiermee al wat weet.