Stelling:
Om moreel te kunnen functioneren binnen deze maatschappij is schijnheiligheid een vereiste.
Aha.. dat verandert de zaakjdr schreef:@PNCO
Het gaat mij in deze nu juist om individuele morele opvattingen.
Hoe kunnen wij beweren goed te zijn als wij E 15,- per maand over hebben en deze niet te besteden aan een doodhongerend kind in Afrika, maar in plaats daarvan besteden aan een klein beetje genot voor onszelf?Toen hij zijn weg vervolgde, kwam er iemand naar hem toe die voor hem op zijn knieën viel en vroeg: Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven? (18 ) Jezus antwoordde: Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve God. (19) U kent de geboden: pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af, bedrieg niemand, toon eerbied voor uw vader en uw moeder. (20) Toen zei de man: Meester, sinds mijn jeugd heb ik me daaraan gehouden. (21) Jezus keek hem liefdevol aan en zei tegen hem: Eén ding ontbreekt u: ga naar huis, verkoop alles wat u hebt en geef het geld aan de armen, dan zult u een schat in de hemel bezitten; kom dan terug en volg mij. (22) Maar de man werd somber toen hij dit hoorde en ging terneergeslagen weg; hij had namelijk veel bezittingen. (23) Jezus keek de kring rond en zei tegen zijn leerlingen: Wat is het moeilijk voor rijken om het koninkrijk van God binnen te gaan. (24) De leerlingen schrokken van zijn woorden. Maar Jezus zei nog eens uitdrukkelijk: Kinderen, wat is het moeilijk om het koninkrijk van God binnen te gaan: (25) het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan. (26) Nu waren ze nog meer ontzet, en ze zeiden tegen elkaar: Wie kan er dan nog gered worden? (27) Jezus keek hen aan en zei: Bij mensen is dat onmogelijk, maar niet bij God, want bij God is alles mogelijk.
jdr schreef:Als wij ons beetje genot belangrijker vinden dan een mensenleven, hoe kunnen wij dan nog morele oordelen uitspreken over een ander zonder schijnheilig te zijn?
Hoe kunnen wij nog moreel handelen en zeggen (of denken) dat dit handelen voortkomt uit onze goedheid?
Ach kom PNCO, het begrip is er wel voor de woorden van Jezus, de bereidheid Jezus te volgen in deze woorden is afwezig. Ook door jou!!!Ik ben dus van mening dat dit alles niets te maken heeft met de individuele mroaal. Jezus wijst er op, maar het enige wat hem ten dele valt, is onbegrip. Juist de bevrijde individu zou Jezus maar al te graag volgen, omdat hij een lichtend voorbeeld is geweest - of het nou fantasie of iets wezenlijks is geweest!
Hiermee wil jij zeggen dat je nog niet ver genoeg bent om je eigen genot af te wegen tegen het gruwelijke lijden (en leven) van een mensenkind?Nee we moeten dit geheel doorbreken! Niet langer de weg van de schijnheiligheid, maar openlijk kiezen voor de ware weg van bv een Jezus of een Boeddha. Ik ben zeer zeker bereid om de woorden van Jezus te volgen, maar ik ben me er ook terdege bewust van dat ik nog niet ver genoeg ben om me op dit pad te bevinden.. Ik heb eerst nog met mijn ego af te rekenen voor ik ook maar mag denken aan deze weg. Want de juiste weg vinden in dit oerwoud van subjectiviteit, zonder er ooit van af te wijken, mag terecht de moeilijkste weg heten..
20 miljard is niks, echt niks. toch lukt het niet, hoe zouden de mensen moeten veranderen? soms is de mensheid zo vreselijk....
Net als gmlk, probeer je jouw immorele gedrag te relativeren door je af te vragen of schuldgevoelens terecht zijn.Je kunt jezelf wel met schuldgevoelens overladen, voor ieder hongerlijdend persoon. Hoe kan dat in deze tijd en terwijl wij zo vol zitten? maar is dat terecht?
Waarom niet zeggen; "het van de honger stervende kind doet niet een dusdanig beroep op mijn schuldgevoel dat het me waard is mij er van te bevrijden door er wat luxe voor op te geven.Guilt is like a bag of ****' bricks. All ya gotta do is set it down.