rebekka
Artikelen: 0

enkele vragen over arbeidsrecht

hallo allemaal,

ik heb een aantal vragen over arbeidsrecht waar ik niet uit kom. in de boeken kan ik het net niet vinden en op internet is het al helemaal een warboel dus probeer ik het langs deze weg.

het gaat over het volgende.

ik werk op oproepbasis en werk gemiddeld 30 uur per maand ( ik werk daar nu 4 maanden)

. ik heb alleen nog niets geen papieren ondertekend en mijn baas heeft ook helemaal niet een contract opgesteld.

nu heeft hij mij opgeroepen van de week maar ik had ongelooflijke kiespijn en ben kon daarom niet komen.

mijn baas heeft gezegd mij NIET meer op te roepen en dus heb ik geen werk!!! het is stom dat ik niets op papier had natuurlijk maar is er een mogelijkheid om toch tot de conclusie te komen dat er sprake is van een arbeidscontract? is daar een wetsartikel voor?

en... kan ik ook loon claimen en wat moet de werkgever aantonen als hij daar onderuit wil?

ik hoop dat iemand me kan helpen!

groeten,

Rebekka
kayla

Re: enkele vragen over arbeidsrecht

Moet een arbeidscontract op papier staan?

Een arbeidsovereenkomst hoeft niet per se op papier te staan. U kunt ook mondeling afspreken dat u voor een werkgever komt werken. Die afspraak is net zo geldig als een schriftelijk contract dat u allebei ondertekent (tenzij in de CAO iets anders staat).

Maar uw werkgever moet wel een aantal gegevens voor u op papier zetten, namelijk:

* de naam en woonplaats van u en uw werkgever;

* de plaats(en) waar u werkt;

* uw functie of het soort werk dat u doet;

* de datum waarop u in dienst treedt;

* de duur van het contract (als u een tijdelijk contract hebt);

* de hoogte van uw loon en vakantiegeld;

* het aantal uren dat u per dag, week of maand werkt;

* het aantal vakantiedagen;

* de opzegtermijn voor u en uw werkgever;

* of er een CAO van toepassing is en zo ja, welke;

* of er een pensioenregeling is.

Uw werkgever kan deze gegevens in een brief zetten die hijzelf ondertekent en aan u geeft. Dat moet hij dan binnen een maand na het begin van uw arbeidsovereenkomst doen. Of hij zet ze in een arbeidscontract dat u allebei ondertekent en waarvan u een exemplaar krijgt. Als bepaalde gegevens al in de CAO of een personeelsgids staan, hoeft uw werkgever daar alleen maar naar te verwijzen.

Er zijn een paar afspraken die u altijd schriftelijk moet maken, anders zijn ze niet geldig. Bijvoorbeeld een proeftijd of een concurrentiebeding. Staan deze afspraken niet op papier, dan zijn ze niet geldig.

Meer kun je hier vinden: http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=31999
Miekkie

Re: enkele vragen over arbeidsrecht

In dit geval heeft een oproepkracht bevoegdheid om zelf te bepalen of hij of zij aan de oproep gehoor geeft. Wanneer er geen arbeidscontract opgemaakt is heb je automatisch een contract voor onbepaalde tijd.

rebekka schreef:hallo allemaal,

ik heb een aantal vragen over arbeidsrecht waar ik niet uit kom. in de boeken kan ik het net niet vinden en op internet is het al helemaal een warboel dus probeer ik het langs deze weg.

het gaat over het volgende.

ik werk op oproepbasis en werk gemiddeld 30 uur per maand ( ik werk daar nu 4 maanden)

. ik heb alleen nog niets geen papieren ondertekend en mijn baas heeft ook helemaal niet een contract opgesteld.

nu heeft hij mij opgeroepen van de week maar ik had ongelooflijke kiespijn en ben kon daarom niet komen.

mijn baas heeft gezegd mij NIET meer op te roepen en dus heb ik geen werk!!! het is stom dat ik niets op papier had natuurlijk maar is er een mogelijkheid om toch tot de conclusie te komen dat er sprake is van een arbeidscontract? is daar een wetsartikel voor?

en... kan ik ook loon claimen en wat moet de werkgever aantonen als hij daar onderuit wil?

ik hoop dat iemand me kan helpen!

groeten,

Rebekka

Terug naar “Rechtswetenschappen”