Beste Geïnteresseerden,
Vandaag las ik een artikel waarin de auteur het volgende vaststelt:
Een ernstige bedreiging voor de toekomstige Koreaanse welvaart is de vergrijzing. Met de snelheid waarmee deze zich voltrekt, breekt het land wederom records. Zuid-Korea heeft het laagste geboortecijfer ter wereld, gemiddeld krijgt een vrouw 1,13 kind.
Ik geloofde hier aardig in, maar na een discussie begon ik toch te twijfelen aan mijn redenering. Ik zal de stappen van mijn redenering beschrijven en ik hoop op commentaar.
Het is gegeven dat een vrouw gemiddeld 1.13 kind krijgt, stel dit voor het gemak op 1. Verder nemen we aan dat in Zuid Korea 50% man en 50% vrouw is, en dat de kans bij de geboorte op een jongen of een meisje ook 50% is. Ik schets nu een boom diagram in mijn hoofd, de 50% vrouwen krijgen een kind, waarvan 50% jongen en 50% meisje is. Nu is volgens mij de bevolking op een termijn van zeg 120 jaar gehalveerd om dat de keten bij de man niet door loopt. De bevolking neemt dus exponentieel af. Ik probeer nu volledig in productie te denken.
Als we dit nu in verband met de economie betrekken zou dit betekenen dat de productiefactor arbeid is afgenomen waardoor de economie afneemt. De termijn waarop dit plaatsvindt is afhankelijk van het aantal productieve jaren(voor de economie) van de inwoner. Stel dat dit 40 jaar is. Op basis hiervan denk ik dat binnen 80 jaar dus twee generaties de economie aanzienlijk daalt, en daarmee de welvaart in materiële zin daalt.
Ik hoop op uw reacties.