jopske
Artikelen: 0

beginnen met sterrenkijken

hoi, ik heb twee vraagjes in verband met sterrekunde.

1. hoeveel kost een goede amateurs telescoop en wat kan je ermee doen?(wat kan je ermee doen?: kan je bepaalde sterren zoeken en vinden of is dat alleen voor de echte fanaten weggelegd?)

2. ik kreeg daarnet met de klas een drie uur lange uitleg in verband met het heelal, sterrekunde, ons zonnenstelsel. op het einde kregen we prachtige beelden te zien d.m.v. een programma. starry night pro. is dit programma gratis te downloaden of hoeveel kost, en waar kan je het kopen?

alvast bedankt.
Rammelslakje

Re: beginnen met sterrenkijken

Over telescopen zou ik het niet weten maar probeer eens te googlen naar dat programma.
Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct.
eendavid

kijk voor telescopen ook eens hier. Misschien een beetje een lang topic, maar als je enkele bladzijden leest denk ik wel dat je de spirit doorhebt :) . Het hangt er denk ik allemaal vanaf hoe ver je wil gaan.
jopske

Over telescopen zou ik het niet weten maar probeer eens te googlen naar dat programma.

heb ik al geprobeerd maar ik denk dat mijn winzip het niet meer doet
jopske

kijk voor telescopen ook eens hier. Misschien een beetje een lang topic, maar als je enkele bladzijden leest denk ik wel dat je de spirit doorhebt :) . Het hangt er denk ik allemaal vanaf hoe ver je wil gaan.
bedankt, ik zal het eens doorlezen. maar ik ben een beginner.. kent er niemand een ideale telescoop waarmee je toch al wat kan zien. maar dus ook geen speelgoed voor kindjes..
skyguy

jopske schreef:hoi, ik heb twee vraagjes in verband met sterrekunde.

1. hoeveel kost een goede amateurs telescoop en wat kan je ermee doen?(wat kan je ermee doen?: kan je bepaalde sterren zoeken en vinden of is dat alleen voor de echte fanaten weggelegd?)
Ligt er aan wat je te besteden hebt. Je kan met een kleine telescoop (70mm ofzo) al best veel zien. Jupiter, saturnus, mars (klein) de maan en een paar deep sky objecten. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je door een telescoop nooit de dingen ziet die je op plaatjes of foto's wel ziet.
2. ik kreeg daarnet met de klas een drie uur lange uitleg in verband met het heelal, sterrekunde, ons zonnenstelsel. op het einde kregen we prachtige beelden te zien d.m.v. een programma. starry night pro. is dit programma gratis te downloaden of hoeveel kost, en waar kan je het kopen?

alvast bedankt.
Starry night kost geld maar er zijn ook leuke gratis programmatjes. Stellarium is er een van. Typ m maar eens op google in.
jopske

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je door een telescoop nooit de dingen ziet die je op plaatjes of foto's wel ziet.

wat bedoel je hiermee?

ik heb stellarium gedownload, ziet er een heel leuk programma uit. maar je kan niet inzoomen op sterren, nevels, planeten, ... ofwel?
skyguy

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je door een telescoop nooit de dingen ziet die je op plaatjes of foto's wel ziet.
wat bedoel je hiermee?
Dat je al die mooie kleuren en vele details nooit gaat zien door een telescoop. Niet dat je je daarop blindstaart voordat je een telescoop koopt en dat de telescoop dan ineens flink tegenvalt.
ik heb stellarium gedownload, ziet er een heel leuk programma uit. maar je kan niet inzoomen op sterren, nevels, planeten, ... ofwel?
Scrollen
jopske

wat zie je dan wel door een telescoop?

scrollen... bedankt :)
skyguy

wat zie je dan wel door een telescoop?
Je ziet sowiso alles in zwart wit (behalve planeten...en als je een flinke telescoop hebt 8" ofzo dan zie je in enkele heldere objecten een groenige tint). Ik heb een fototje van de orion nevel bewerkt naar wat je ongeveer (met de nadruk op ongeveer, t ligt nogal aan de telescoop die je gebruikt :) ) kan zien.

Afbeelding
jopske

jopske schreef:wat zie je dan wel door een telescoop?

Je ziet sowiso alles in zwart wit (behalve planeten...en als je een flinke telescoop hebt 8" ofzo dan zie je in enkele heldere objecten een groenige tint). Ik heb een fototje van de orion nevel bewerkt naar wat je ongeveer (met de nadruk op ongeveer, t ligt nogal aan de telescoop die je gebruikt :) ) kan zien.
bedankt voor je antwoord.

wel spijtig dat alles zwart-wit is..

ik vress dat ik nog niet bereid ben om 200 (?) euro uit te geven aan een telescoop als er geen kleuren op te zien zijn...

later als ik wat meer gesppaard heb misschien wel :)
strop

jopske schreef:Je ziet sowiso alles in zwart wit (behalve planeten...en als je een flinke telescoop hebt 8" ofzo dan zie je in enkele heldere objecten een groenige tint). Ik heb een fototje van de orion nevel bewerkt naar wat je ongeveer (met de nadruk op ongeveer, t ligt nogal aan de telescoop die je gebruikt :D ) kan zien.

bedankt voor je antwoord.

wel spijtig dat alles zwart-wit is..

ik vress dat ik nog niet bereid ben om 200 (?) euro uit te geven aan een telescoop als er geen kleuren op te zien zijn...

later als ik wat meer gesppaard heb misschien wel :D

Als beginner kan ik je enkel aanraden om eerst je sterrenbeelden aan te leren. Dit is zeer belangrijk want deze sterrenbeelden zijn in de eerste plaats je oriëntatiepunten aan de hemel.

Daarna zou ik overstappen naar een goede verrekijker laat ons zeggen een 7 of 10X50.

Dit instrument is niet duur maar je kan er wel al een en ander met waarnemen.
Rogier.V

strop schreef:Als beginner kan ik je enkel aanraden om eerst je sterrenbeelden aan te leren. Dit is zeer belangrijk want deze sterrenbeelden zijn in de eerste plaats je oriëntatiepunten aan de hemel.

Daarna zou ik overstappen naar een goede verrekijker laat ons zeggen een 7 of 10X50.

Dit instrument is niet duur maar je kan er wel al een en ander met waarnemen.

Dit is inderdaad handig om te doen. Je leert de nachtelijke hemel een stuk beter kennen, en je kunt er toch wat sterrenhopen, en bij een goede waarneemplek enkele nevels mee zien. Let er wel op dat als je een sterker vergrotende verrekijker koopt (bijvoorbeeld de 10 of 12X50) er een statief bij koopt. Het is erg lastig de verrekijker stil te houden, en dat is des te storender als de verrekijker sterk vergroot. Een tuinstoel met armleuningen kan ook helpen.

Vergeet ook niet dat een goede waarneemplek een stuk kan helpen. Midden in een grote stad zie je niet veel (zelfs de sterrenbeelden herkennen is dan erg moeilijk). Als je niet helemaal naar een andere plek wilt gaan om te observeren, en je woont wel in een grote stad, is het handig om in iedergeval een plek te zoeken waar je uit het directe storende licht bent (niet naast een straatlantaarn bijv.).
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'

Terug naar “Sterrenkijken”