Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Assassinator
Artikelen: 0

Re: Armeense genocide door media steevast tot feit verheven

Nogmaals: eerst vaststellen wat een genocide is en daarna de feiten op een rijtje zetten over de gebeurtenissen die in Armenië toendertijd zijn gebeurd. Kun je hieruit concluderen dat de definitie van genocide inderdaad is gebeurd. Kun je de definitie niet koppelen aan Armenië dan is er geen genocide gepleegt. Het is dus vrij simpel, je moet het alleen systematisch aanpakken. Wat Nagihan doet is natuurlijk zooo makkelijk, ontkennen kost geen moeite, maar als je het wilt doen dan moet je het wel goed onderbouwen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
1207

Nogmaals: eerst vaststellen wat een genocide is en daarna de feiten op een rijtje zetten over de gebeurtenissen die in Armenië toendertijd zijn gebeurd. Kun je hieruit concluderen dat de definitie van genocide inderdaad is gebeurd. Kun je de definitie niet koppelen aan Armenië dan is er geen genocide gepleegt. Het is dus vrij simpel, je moet het alleen systematisch aanpakken. Wat Nagihan doet is natuurlijk zooo makkelijk, ontkennen kost geen moeite, maar als je het wilt doen dan moet je het wel goed onderbouwen.

en dit is allang gebeurt.

conclusie: Turken hebben inderdaad genocide gepleegd op Armenen waardoor het recht, en zelfs de plicht, hebben om dit in de media tot feit te verheffen
Heezen

1207 schreef:en dit is allang gebeurt.

conclusie: Turken hebben inderdaad genocide gepleegd op Armenen waardoor het recht, en zelfs de plicht, hebben om dit in de media tot feit te verheffen
Hoe verbazingwekkend, dat vele mensen zich met deze kwestie bemoeien..

Turkije/Ottomaanse Rijk heeft geen ''genocide'' op de Armenen gedaan... Het was oorlogstijd, de Russen beloofden dat de Armeniers een land zouden krijgen, dus die Armeniers sloegen op hol.. Vele Turken zijn vermoord door Armeniers..

Ach jah, waarom doe ik moeite om het uit te leggen, ik laat dit over aan Turkse/Armenierse historici.. Dit is niet wat met bekvechten is te oplossen.. [rr]
de grijze muis

1207 schreef:
en dit is allang gebeurt.  

Tja en Heezen weet het beter, maar wil het toch overlaten aan Turks/Armeense historici. Mogen andere historici zich er ook mee bemoeien? Heeft Heezen eigenlijk wel de posts op deze topic alle gelezen?

Waar heeft Heezen zijn mening vandaan? Van zijn geschiedenisboekjes van de Turkse staat? Van zijn overgrootouders zeker niet, die wisten het wel, net als de Koerden die de genocide allang hebben toegegeven.

Zolang het bij wet verboden is om over genocide te spreken in Turkije en indien men dat toch doet, men bedreigd en vermoord wordt wil Heezen het onderzoek toch overlaten aan Turkse/Armeense historici ipv er voor te strijden dat het bewuste wetsartikel geschrapt wordt, zodat oprechte Turken/Armeniers geen gevaar meer lopen,van de staat.

Toch blijken er moedige en eerlijke Turken in Turkije te bestaan wat deze zaak betreft, al zijn het er maar weinige vanwege hun niet ongegronde angst.

Een uitspraak van een Turkse wetenschapper van voor de recente moord door een jonge heethoofd opgestookt en gehersenspoeld door ultra-nationalisten en de geschiedenisboekjes van de Turkse staat.

OCTOBER 8 (2005). ARMINFO.

There is no doubt that there was

thoroughly organized Armenian Genocide in Ottoman Turkey in 1915,

professor of Saban University (Turkey) Halil Bargtay said during the

Yerevan NATO Rose Roth seminar.

Armenians were massacred just because they were Armenians and

Turkey's claims that it was a result of Armenian revolt are a lie.

There was no word "genocide" in the international legal terminology

in early XX but today this cannot be called otherwise. The only

difference between the Jewish Holocaust and Armenian Genocide is that

the Jews of Western Europe had no revolutionary organizations while

the Armenians of Ottoman Turkey had several revolutionary groups. But

this is not an excuse, says Bargtay.

Hopelijk hoef ik dit niet voor je te vertalen Heezen, maar indien nodig wil ik het voor je doen.
Heezen

Ik wil niet verder ingaan in deze onderwerp..

ZOals ik al zei, dit is niet met bekvechten te oplossen...

Dit is een zeer gecompliceerd probleem, die noch met copy/pasten van externe bronnen is op te lossen, noch het feit dat de media deze kwestie haast als een onomstotelijk feit voor ons presenteerd..

Als er maar lang genoeg wordt rondgebazuind dat er geen één twijfel mogelijk is mbt deze kwestie, gaat langzamerhand vele mensen erin geloven..

Ik was er niet in 1915, mn grootouders ook niet.. Het zou fout zijn om te zeggen wat er gebeurd is, aangezien ik het niet heb gezien.

De enige mensen die dit zouden moeten oplossen totdat het definitief bekend is, zijn historici. Punt. En dus geen politici, bij hen spelen politische factoren een rol.

Dit is een wetenschapsforum, en geschiedkunde is ook een wetenschap. Deze topic is dan ook misplaats. Inderdaad! De hele Armeense topic is misplaast. Het is in de Politicologie subforum, terwijl Geschiedkundigen het moeten afhandelen..

Ik kijk naar Turkse bronnen; die met vele bewijzen komen waarom het niét gebeurd is, en idem dito met Westerse bronnen..

Ik ga dan ook niet meer inhoudelijk reageren op deze topic, aangezien even overtuigende argumenten pro en contra zijn. En ik ga al helemaal geen copy/paste of andere bronnen erbij halen, aangezien ik betwijfel aan de credibiliteit van alle bronnen, - of het nou Armeense of Turkse bronnen zijn.
de grijze muis

Heezen
Als er maar lang genoeg wordt rondgebazuind dat er geen één twijfel mogelijk is mbt deze kwestie, gaat langzamerhand vele mensen erin geloven
..

Zo is het inderdaad gebeurd Een wetsartikel dat strafbaar stelt er een andere mening op na te houden dan de Turkse staatsmening en via vervormde en vervalste geschiedenislessen de jeugd op school indoctrineren en hun ultra nationale trots (waarop eigenlijk) aanwakkeren. Dan gaan langzamerhand vele mensen geloven dat er niets aan de hand was, jongens zoals jij.

Persoonlijk ken ik diverse mensen uit Turkije afkomstig met een Armeense grootmoeder, hoe dat zo is gekomen, kun je lezen in de ooggetuigenverslagen hieronder.

Steeds meer Turkse wetenschappers, zoals Bargtay doen ondanks bedreigingen en tegenwerking hun mond open. Uiteindelijk zal Turkije de genocide wel moeten erkennen, zie nogmaals wat Bargtay erover zegt.

Ooggetuigenverslagen die men niet kan negeren en als illustratie bij bewijzen dienen:

http://www.haytad.nl/genocide/deel1.pdf

http://www.haytad.nl/genocide/deel2.pdf

http://www.haytad.nl/genocide/deel3.pdf
Adpruys

Heezen schreef:Ik kijk naar Turkse bronnen; die met vele bewijzen komen waarom het niét gebeurd is, en idem dito met Westerse bronnen..  

Ik ga dan ook niet meer inhoudelijk reageren op deze topic, aangezien even overtuigende argumenten pro en contra zijn. credibiliteit van alle bronnen, - of het nou Armeense of Turkse bronnen zijn.
Als jij dit gedaan hebt, Heezen, hetgeen ik betwijfel, en je stelt dat de historici en ooggetuigenverslagen die verklaren dat de genocide niet heeft plaatsgevonden even overtuigend zijn als die welke verklaren of tot de conclusie komen dat deze wel heeft plaatsgevonden, zoals je beweert, dan bestaat er grond tot grote twijfel aangaande capaciteiten of objectiviteit. Het gebeuren is met name schrijnend als je in ogenschouw neemt welke bevolkingsgroep in 1915 meer reden had de wapens op te nemen, gezien de voorgeschiedenis, en dat desalnietemin in relatief geringe mate heeft gedaan.

Maar deze kwestie verdient de aandacht vooral, zoals de Grijze Muis onderschrijft, door de gedwongen geschiedsvervalsing en inperking van vrijheden gerelateerd aan deze kwestie, in een land dat een aanwinst zou willen en kunnen zijn voor de Europese Unie.

Het ontkennen van de genocide is overigens te verkiezen boven het erkennen+goedkeuren, zoals door veel mensen gebeurt aangaande Banu Qurayza. In welke kwestie het paradoxaal te hopen is dat men in toenemende mate overgaat tot het ontkennen. Maar daar zijn de bewijzen dan ook veel geringer en onbetrouwbaarder.
Assassinator

@1207: Wat is dan de definitie van genocide?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Heezen

Heezen
Als er maar lang genoeg wordt rondgebazuind dat er geen één twijfel mogelijk is mbt deze kwestie, gaat langzamerhand vele mensen erin geloven
..

Je kan dit beide kanten op toepassen, inderdaad.

Ooggetuigenverslagen die men niet kan negeren en als illustratie bij bewijzen dienen:

http://www.haytad.nl/genocide/deel2.pdf http://www.haytad.nl/genocide/deel3.pdf
Je kon genoeg Turkse ooggetuigen vinden ( oftewel oude mensen die deze tijd hebben meegemaakt, nu niet meer, maar jaar of 20 geleden wel) die vertellen wat ze hebben meegemaakt. Dat ze bijvoorbeeld levend wel verbrand/mishandeld door Armeniers in de oorlogstijd..

( Geen commentaar, hoeverre dezer bronnen betrouwbaar zijn.)

Ik wil enkel zeggen dat ''bewijzen'' niet echt zin heeft in deze kwestie, aangezien je niet weet hoe betrouwbaar het is..
de grijze muis

Je blijft je er toch tegen aan bemoeien, ook al zou je dat niet meer doen Heezen, zoals je zelf beweerde, maar ga je gang.

There is no doubt that there was

thoroughly organized Armenian Genocide in Ottoman Turkey in 1915,

professor of Saban University (Turkey) Halil Bargtay said during the

Yerevan NATO Rose Roth seminar.

Armenians were massacred just because they were Armenians and

Turkey's claims that it was a result of Armenian revolt are a lie.

There was no word "genocide" in the international legal terminology

in early XX but today this cannot be called otherwise. The only

difference between the Jewish Holocaust and Armenian Genocide is that

the Jews of Western Europe had no revolutionary organizations while

the Armenians of Ottoman Turkey had several revolutionary groups. But
this is not an excuse, says Bargtay.

Begrijp je dan werkelijk niet wat Turk Bargtay ook zegt over 'several revolutionary groups'bij de Armeniers? dat is bekend, zoiets gebeurt in oorlogstijd, maar genocide gaat heel veel stappen verder. Maar jongen, het is beter zoals Adpruys zegt te ontkennen dan goed te keuren, hoewel eigenlijk toch ook weer helemaal niet. De ontkenning van de genocide achteraf in de huidige tijd is misschien nog wel erger, het is het absolute kwaad, de ontkenning van een volkerenmoord, de ultieme minachting voor een heel volk.

Je maakt mij niet wijs dat jij zo snel de ooggetuigen sites hebt gelezen(ook van Turken) Houd jezelf maar van de domme, zorg er vooral ook voor dat het Turkse wetsartikel blijft bestaan, een schandvlek voor je volk. Bang ben je ,waarom verdedig jij een volkerenmoord waar je werkelijk niets over gelezen hebt, behalve dat is nu voor een ieder hier duidelijk, jonge Turken lektuur?

Ooggetuigenverslagen die men niet kan negeren en als illustratie bij bewijzen dienen, plaats ik weer, omdat je overduidelijk de sites niet bekeken hebt, dat kost wel enige moeite en tijd en een sterke maag.

http://www.haytad.nl/genocide/deel2.pdf

http://www.haytad.nl/genocide/deel3.pdf
1207

Turkije/Ottomaanse Rijk heeft geen ''genocide'' op de Armenen gedaan...
2 miljoen armeense burgers werden plots herleid tot 600 000. mja
Ach jah, waarom doe ik moeite om het uit te leggen, ik laat dit over aan Turkse/Armenierse historici.. Dit is niet wat met bekvechten is te oplossen.. :)
De Turkse historici zijn zeer slecht geplaatst.

turkse overheid heeft de documentatie mbt dit onderwerp allang vakkundig vernietigd en alle onderzoekers moeten rekening houden met gevangenisstraffen willen ze dit onderwerp onderzoeken.

geweldige openheid vd turkse overheid moet ik zeggen [rr]

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=14544

paar maanden geleden was er nog zo eentje die beweerde dat turken niets mispeuterd hebben. in dit topic heb ik paar dingetjes bijeengesprokkeld toen ik eens op internet ging kijken ivm de genocide.

ik hoop dat de links nog werken.
@1207: Wat is dan de definitie van genocide?
is het goed dat ik me op de VN zelf baseer?

http://www.unhchr.ch/html/menu3/b/p_genoci.htm

het relevante gedeelte
In the present Convention, genocide means any of the following acts committed with intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnical, racial or religious group, as such:  

(a) Killing members of the group;  

(b) Causing serious bodily or mental harm to members of the group;  

© Deliberately inflicting on the group conditions of life calculated to bring about its physical destruction in whole or in part;  

(d) Imposing measures intended to prevent births within the group;  

(e) Forcibly transferring children of the group to another group.  
ff overlopen

a) ja,

b) ja (mensen op een dodentocht sturen)

c) ja, overduidelijk

d) dit misschien niet

e) ja, Armenen werden onder druk tot de islam bekeerd.

bronnen kun je vinden in het gesloten topic (niet alleen van mij)

ok dat we deze definitie als gemeenschappelijke noemer gebruiken ook al ben je het misschien niet geheel eens?
Ger

En nu is het over met de beledigingen.

Ik heb enkele berichten verwijderd, in anderen gestreept. Discussieren op een Wetenschapsforum gebeurt op basis van feiten en weloverwogen argumenten. Niet op basis van ik ben ouder of jij bent maar dom. Laat dat duidelijk zijn.

Mocht je hier geen vrede mee hebben, er zijn zat andere plaatsen waar deze vorm van discussieren wel normaal is. Ga dan aub ook daar heen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
de grijze muis

Zie mijn opmerkingen in het feedback forum mbt het nmm volledig onterechte ingrijpen door een Hoeder der Modicratie.

Edit Ger: Genoteerd. Hier gaan we verder over de Armeense kwestie, niet over de regels en modificaties.
de grijze muis

Lang heeft het westen een oogje dichtgeknepen om Turkije, de trouwe bondgenoot in de NAVO niet tegen de haren in te strijken. De genocide werd niet aangekaard, van Turkse zijde werd een verbod op onderzoek ingesteld en een wetsartikel die iedere verwijzing naar de volkerenmoord op de Armeniers strafbaar stelde. Iedereen de mond gesnoerd.

Politiek die de geschiedenis naar haar hand probeert te zetten.

Actueel is dat groeperingen binnen de USA nu veel moeite doen de zaak niet in het Congres te brengen. Turkije mag vooral niet boos worden, er spelen zoveel politieke belangen richting M.O.

Als ze dat lukt krijgen enkele overlevenden en de nabestaanden van de genocide alsnog hun nekschot. Ontkenning van een volkerenmoord, vervalste en zeer onvolledige geschiedenisboekjes en pogingen tot vernietiging van bewijzen door de Turkse staat is de slotfase in het absolute kwaad van een genocide.

Turkse nationalisten zullen zeer verheugd zijn nmm met de houding van goeperingen binnen de USA om de zaak ondanks toenemende druk weg te houden uit het Congres vanwege de grote politieke belangen richting M.O.
1207

Lang heeft het westen een oogje dichtgeknepen om Turkije, de trouwe bondgenoot in de NAVO niet tegen de haren in te strijken.

Daarom dat de Vn deze genocide al decennia geleden erkend heeft als feit?

lijkt niet echt oogje dichtknijpen om turken niet tegen de haren in te strijken

Terug naar “Politicologie en Economie”