eendavid
Artikelen: 0

Re: Wat veroorzaakt klontering van donkere materie?

Heb even een en ander opgezocht. Zoals al enkelen deden wil ik hierbij ook vooreerst vermelden dat ik vrijwel niets weet over dit onderwerp, dus als je me fouten ziet maken; shoot!

die foto toont X-stralen. Het is geen rechtstreekse waarneming van zwarte materie, wel van een geïoniseerd gas. Blijkbaar konden we dit pas met de nieuwe technieken waarnemen. Echter, de waargenomen massa van dit object is 5x groter dan wat we met deze foto waarnemen. De foto en theoretische voorspellingen beweren dat er minder is dan de waargenomen massa, dus we verwachten echt dat er iets anders is. Dit moet waarschijnlijk een gas zijn van een niet-bekend deeltje.

In verband met dat binden. De enige restrictie aan echte donkere materie zou toch net zijn dat er geen em-interactie is. Bijvoorbeeld: een massief deeltje dat enkel interageert via sterke/zwakke wisselwerking zou kunnen voldoen (toch?).

vooral de eerste link is interessant:

http://star-www.dur.ac.uk/~moore/dm.pdf p.3266-3267 legt uit hoe ver we komen met reguliere massa

http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap990404.html

http://constellationx.nasa.gov/public/scie...ark_matter.html
Zenith

Even over het energie verlies op wikipedia als je de nederlandse vertaling kiest staat bijna onderaan de nieuwste bevindingen. Daar staat dus dat Donkere materie alleen in klompen voorkomt van 1000 lichtjaar minimaal , 10000 Kelvin is dus energetisch genoeg lijkt me?

Maar stel je voor dat zoals het idee dat in het boek De ontrafeling van de kosmos wordt voorgesteld dat er complete werelden uit donkere materie bestaan en dat men daar afvraagt (personen of wat dan ook :) :wink: ) waar hun ontbrekende materie is.
qrnlk
Lorentziaan

Een volkomen random patroon bevat tot altijd clusters?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
eendavid

In verband met dat binden. De enige restrictie aan echte donkere materie zou toch net zijn dat er geen em-interactie is. Bijvoorbeeld: een massief deeltje dat enkel interageert via sterke/zwakke wisselwerking zou kunnen voldoen (toch?).  
dit is natuurlijk fout. donkere materie interageert enkel via gravitatie, niet via andere krachten.
Math-E-Mad-X

eendavid schreef:
eendavid schreef:
dit is natuurlijk fout. donkere materie interageert enkel via gravitatie, niet via andere krachten.
Hoe weet je dat? en waarom niet?
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
eendavid

als er elektrozwakke interactie is, is het niet donker. (versnelde ladingen stralen)

als er sterke interactie is, zijn er aangeslagen toestanden die elektromagnetisch zouden stralen (merk op dat beweren dat dit in het meetbaar spectrum ligt handwaving is, maar dat het toch wel heel exotisch moet zijn als deze straling niet meetbaar zou zijn).

verder heb ik de stelling gisteren op een lezing horen poneren door prof. Sevrin van de VUB, wat me doet vermoeden dat als wat ik schrijf fout is, tenminste het resultaat juist is.

Terug naar “Ruimtefysica”