Moderator: Rhiannon
Is dat eigenlijk wel de oorzaak? Ik kan me wel voorstellen dat vrijwel iedere veroordeelde alle mogelijke middelen inzet om het tij alsnog te keren, maar er moeten toch ook zaken zijn die echt kansloos zijn? Bijvoorbeeld schuldig gepleit en voldoende zonneklaar bewijs?Daarin vertelden de deskundigen dat de lange wachttijden veroorzaakt worden doordat advocaten de uitvoering van de straf blijven rekken
Dat komt natuurlijk omdat er nog steeds ongelooflijk veel mensen waarvan er twijfel is over de schuld, op Death Row belanden - er was laatst nog een documentaire over op Canvas (het ging over Frances Newton).In de US is blijkbaar een cultuur van procederen, beroep nog een beroep, etc. Dat is een bekend gegeven, ook buiten strafzaken om.
Een weetje uit de documentaire: de staat Texas noemt de executies wel degelijk "moord": op het Death Certificate heb je onder de doodsoorzaken slechts "Natuurlijke dood", "ongeval", "zelfmoord", "onderzoek lopende", "kon niet vastgesteld worden" en "homicide", dat vakje wordt aangekruist in geval van doodstraf (zie onderaan links op bijgevoegd plaatje). Frappant.@albert davinci: even wat onbelangrijk gezeur mijnerzijds over de termen. Er is een reden waarom we verschillende woorden gebruiken voor moord en executie, en die is dat het ene illegaal is en het andere legaal. Ik zou zelf eerlijk gezegd niet weten waarom we die categorieën door elkaar zouden moeten husselen - ze worden pas problematisch als er concurrerende juridische systemen aanspraak maken op een zaak.
Dat ben ik met je eens.Als je het daarmee oneens bent (en terecht, volgens mij), maak je dat denk ik op een betere manier duidelijk door expliciet het fenomeen executie te verwerpen dan door de doodstraf met moord gelijk te schakelen en ipso facto (i.e. op grond van de negatieve connotatie die het woord 'moord' heeft) af te keuren.