Volgens mijn handboek:
Een cirkelvormige baan veronderstelt steeds dat er een centripetale of middelpuntzoekende kracht wordt uitgeoefend op de roterende massa. Deze kracht is steeds gericht volgens de voerstraal, naar het middelpunt van de cirkel toe. De roterende massa veroorzaakt op haar beurt een reactiekracht die even groot is en tegengesteld is aan de centripetale kracht. Deze laatste wordt de centrifugale of middelpuntvliegende kracht genoemd. Het samenspel van deze twee krachten verklaard het bestaan van de cirkelvormige baan.
Nu wekt deze tekst bij mij 2 vragen op:
1) Men zegt dat er voor elke opgewekte centripetale kracht een centrifugale kracht ontstaan die even groot is en tegengesteld.
Nu weet ik uit ervaring, dat als ik een emmer met water heel hard ronddraai rond mijn arm, dat de inhoud van de emmer nooit zal vallen, door de centrifugale kracht. is de centripetale kracht dan de zwaartekracht?
2) Het samenspel van deze twee krachten verklaard het bestaan van de cirkelvormige baan.
Stel nu, de aarde en de maan, vormen beiden een cirkelvormige baan. De maan valt niet op de aarde omdat het genoeg snelheid heeft, vergelijk met de emmer met water. Het is dus toch de snelheid van de maan die ervoor zorgt dat er een cirkelvormige baan wordt gevormd en niet de centrifugale en centripetale kracht?
Ik hoop dat iemand mij deze twee krachten wat kan verduidelijken want ik vind dit een zeer interessant hoofdstuk en ik loop er al een paar dagen over te piekeren.
Groetjes!