Als allereerste wil ik gezegd hebben dat je blijft redeneren binnen de eerder genoemde aannames (van bezit voornamelijk). Ik zal pogen om de dingen vanaf mijn oogpunt te verklaren. Ik denk dat zolang jij slechts binnen deze aannames blijft redeneren we een korte welles nietes discussie beschoren zijn. Ik hoop dan ook dat je hierna van zins zult zijn om over de (on)mogelijkheden van het bestaan van dit systeem te redeneren. Overigens heb ik de drie quotes van mijzelf onder jouw naam gplakt. Dit om het overzichtelijker te maken (ik ben ook nog lui af en toe).
Als er geen regels bestaan die de marktwerking beïnvloeden is er sprake van een volledige marktwerking en daarmee een volledige nivellering.
Als iedereen met gelijke inzet begin (0) en er vanaf dat moment een wet van vraag en aanbod gaat gelden moeten we ons realiseren dat iedereen dingen anders waardeert afhankelijk van de situatie van de persoon. Zo zien we dat een lokale markt zich per persoon opbouwd. Als er een overvloed van het ene ontstaat is het practisch waardeloos en kan het weggeven worden aan een ander waar een tekort bestaat. Voor die persoon is het dan waarschijnlijk waardevol. Echter is het ook zo dat als we een persoon als "arm" bestempelen blijft feit dat als die persoon echt dorst heeft het volledige bezit gegeven zal worden voor water; gelijk zo bij echt rijk. De hoeveelheid bezittingen kent hierin blijkbaar een "wisselkoers" die beide op precies dezelfde waarde uit laten komen (namelijk die vn het totale bezit). Gelijk zo bij geen bezit overigens. Alles ertussenin wordt beïnvloedt door andere factoren (die we regels noemen). Hieruit blijkt dat de toegekende waarde aan iets überhaupt gestoeld is op regels en dat het niet zo is dat die waarde simpelweg bestaat. Die waarde hebben we "verzonnen".
De markt is altijd onvolledig en tijdelijk: De toevallige samenstelling van de markt op dat moment, op die plaats is een belangrijke factor bij het bepalen van de prijs van een product.
Het heeft er geen enkele invloed op. Wat wel invloed heeft zijn de regels die die sitautie veroorzaakt hebben...
a. Iemand die honger heeft, maar geheel ergens anders is, zal geen patat kopen van jouw ongeacht de prijs.
Wat bewijst dat deze situatie niet onderhevig is aan de WVA.
b. Iemand die net patat gegeten heeft voor deze naar de markt ging zal geen behoefte hebben aan jouw patat.
Laten we er maar even vanuit gaan dat ik patat op de markt verkoop, maar ook dat bewijst dat deze persoon iet onderheving is aan de WVA.
c. Iemand die net een gebakken vis heeft gekocht en toen pas jouw patat ontdekte zal wellicht wel graag jouw patat willen hebben maar heeft in tussen tijd een andere keuze gemaakt.
etc...
Wat wederom bewijst dat deze persoon niet onderhevig is aan de WVA.
Individuele transacties zijn dus flexibel, economen kunnen echter niet veel zeggen over individuele transacties.
Veel flexibeler zelfs dan de regels toestaan; zo flexibel zelfs dat het geen regels tolereerd...
Het huidige onderscheid tussen rijk en arm ontstaat inderdaad vooral door de onbedoelde gevolgen van het ingrijpen van de overheid. Maar zelfs als de overheid een stapje terug zou doen en de markt zou laten overnemen zal er een verschil blijven tussen rijk en arm.
Nee hoor, het onderscheid is ontstaan door leugens en diefstal. Het wordt alleen in stand gehouden door oneerlijke regelgeving.
Het verschil tussen rijk en arm zal waarschijnlijk kleiner worden en de rijken zullen minder garanties hebben dat ze rijk zullen blijven terwijl de armen meer kansen zouden hebben om rijk te worden. Maar er zal altijd een verschil zijn. Dit verschil wordt voornamelijk veroorzaakt door het verschil in productiviteit.
Dat is onmogelijk in een situatie oznder regels. Zonder regels is er namelijk geen maatstaf voor wat gewaardeerd wordt. Als ik dus minder werk heb ik meer vrijheid. Ook dat is een vorm van rijkdom. Alles wat iemand bezit is het volledige wat iemand kan waarderen als zijn bezit. In deze is het volledige bezit van ieder persoon precies gelijk.
Het is meestal niet goed als iedereen ongeveer gelijk rijk/arm is: Dit betekend namelijk dat de productiviteit van iedereen ongeveer gelijk is en aangezien de meeste mensen niet in staat zullen zijn om hun natuurlijke productiviteit te vergroten, betekend dit waarschijnlijk dat de beste mensen onder-presteren.
Au contraire mon ami. Dit is altijd precies gelijk. Het wordt echter niet gelijk gewaardeerd (in onze samenleving). Productiviteit is een kwestie van opinie blijkbaar. Ik kan namelijk bijzonder productief zijn op een forum als dit en met de meest geniale ideeën komen en toch blut zijn omdat ik werkeloos ben. Ik vind dit persoonlijk een onheuse waardering van mensen...maar ja...ik ben een rare.
Uniforme belonging betekend meestal dat mensen vervangbare radertjes zijn die aan een minimum eis voldoen, het leid tot een cultuur van uniformiteit: Waar uitzonderlijke prestaties niet beloond worden, waar winnen minder belangrijk is dan meedoen. Dit leid tot een cultuur van stagnatie en conservatisme. De markt kan onder deze omstandigheden niet functioneren.
Goh, dat is nog een bewijs dat de WVA niet bestaat he? Anders zou het onmogelijk zijn om dat niet te belonen.
Je moet differentiatie toestaan: De markt is namelijk het middel bij uitstek om differentiatie te stimuleren. De markt is voornamelijk een beloner van hun die haar uitbreiden. Men vult geen gat in de markt alsof er een stuk markt zou ontbreken. In plaats daarvan staat men een gat in de markt zoals men een gat in het ijs maakt om te vissen.
In mijn menig is het zo dat de regels die nu gehanteerd worden die differentiatie niet toestaan. Het is daarom dat ik spreek van een rigide systeem. Absolute vrijheid hierin is de afwezigheid van die rigiditeit. Daarmee zal ook een afwezigheid van armoede bewerkstelligd worden gezien de absolute flexibiliteit. Zo je wilt kun je regels zien als traagheid van de massa.
Men moet dit gat actief open houden, onderhouden. Het heeft niet veel zin om een gat te maken waar vele anderen al vissen. Men kan beter een gat maken en onderhouden waar nog niemand is. In de hoop dat daar wellicht vis zit; hoewel dat natuurlijk onwaarschijnlijk is aangezien er niemand vist... (oude gaten zijn dan al weer dicht gevroren).
Dat is alleen nodig als jij oneerlijk hoge prijzen vraagt. Anders heb je niets te verliezen.
De markt is dus min-of-meer een leven, ademend wezen. De markt beweegt zo in de richting waar de markt op dit moment het beste kan zitten, de markt groeit door nieuwe afzet markten te ontwikkelen. Het beweegt in de richting van waar de beste prijs te halen is voor de minste moeite. Er zijn hierbij echter twee tegengestelde krachten: de belangen van de verkopers en van de inkopers.
Dat is niet waar; beide belangen zijn hetzelfde. Er bestaan echter regels waardoor het lijkt alsof de belangen uit elkaar lopen.
Waarschijnlijk dat het verschil tussen rijk en arm in een efficient en effectief werkende markt kleiner zal zijn in een inefficiente en sterk gereguleerde markt. Regulatie is vrijwel altijd in het voordeel van de markt partijen die collectief het meeste geld hebben ten koste van de overige markt partijen.
Het is, zoals ik al eerder zei, niet bestaand in een absoluut vrije markt. Het is zelfs onmogelijk dat het bestaat. Als jij als individu namelijk iets sterker waardeerd dan iets anders zorg jij dat je dat bezit. Daarmee devalueerd het weer. Daar komt bij het totaal van jouw bezittingen altijd gelijk is aan het totaal van de totale bezittingen van een willekeurige ander.
Alles in alles is er volgens mij geen enkele reden om aan te nemen dat marktwerking zou leiden tot nivellering. De gedachte dan nivellering goed zou zijn is zelfs zeer twijfelachtig. Het enige wat een goed werkende markt in dit opzicht zou doen en het beperken van de excessen, voornamelijk aan de bovenkant.
Dat is inderdaad op dit moment et effect van de "WVA". In werkelijkheid zijn er echter andere dingen aan de hand. Dit alles wat jij omschreef bestaat slechts binnen de aanname van een economisch systeem. Oftewel: van de gedachte dat we iets kunnen bezitten.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
~Sir Winston Churchill