oktagon
Artikelen: 0

Moderne filosofie

Naar aanleiding van het bovenstaande zou ik wel eens een goede definitie willen weten van het begrip filosofie en verder wat de moderne ( westerse!) inzichten en ideeen zijn,welke toekomstverwachtingen.

Men haalt wel vaak de " ouden " van stal,maar veel van hun gedachtengoed (een kreet in de richting P.Fortuin) is gefundeerd op de kennis die men toen had en daaruit ideeen vormde.

De techniek en denkwijzen hebben zich de laatste decennia (50-100 jaar)op een exponentiele wijze ontwikkeld,dus is de filosofie wel meegegaan!

Ik volgde gisteravond (27-08-06) op de VPRO een interview met Ad Verbrugge van de VU A'dam met Joris ... (een m.i.goed interviewer).

Verbrugge (41?) is een modern filosoof en heeft duidelijke denkbeelden over onze huidige maatschappij en haar ontwikkelingen.Hij schreef enkele boeken.

Wordt in Wikipedia vermeld,is ergens navolger van Heidegger en enkele andere gelijkdenkenden.

Hieronder mijn (vrijblijvende) korte weergave over Verbrugge:

Ad Verbrugge (Terneuzen 1967-..)Studeerde filosofie in Leiden;is werkzaam aan de VU Amsterdam,gaf enkele essays over een cultuur op drift uit.Hij kreeg de Onderwijsprijs omdat hij Hegels(1770-1831) Phänomenologie des Geistes zo begrijpelijk wist te maken!

Cruciaal in zijn redeneringen is dat de mens deel is van een gemeenschap.De laatste decennia is dat besef,door de extreem toegenomen individualisering,buiten het beeld geraakt.

Hij stelt vragen als:Hoe ga ik om met mijn medemens,hoe ga ik om met de natuur.Mensen trekken zich terug in de privesfeer;er is een hang naar naar de veiligheid van de jaren vijftig (1950!).Maar die terugkeer werkt juist het gebrek aan gemeenschapszin in de hand.

We kunnen helemaal niet terug naar de jaren vijftig maar moeten op zoek naar nieuwe vormen om met elkaar om te gaan.

Wij zijn bijzonder gesteld op onze vrijheid maar we moeten wel beseffen dat onze individuele vrijheid alleen maar mogelijk is in een structuur waarin we afhankelijk zijn van anderen.(=hegeliaans denken)

Waarom ben ik vrij?Omdat anderen mij die vrijheid schenken.Als ik niet met dat besef ben opgevoed,ondermijnt dat mijn eigen vrijheid.

In een samenleving moet iedereen zich verantwoordelijk voelen voor een ander;individuen moeten geen misbruik maken van hun vrijheid,maar zich lid voelen van een gemeenschap.De laatste decennia zijn we die afhankelijkheidsverhoudingen uit het oog verloren

Verbrugge kan zich tot op zekere hoogte vinden in de normen en waarden discussie,welke is aangezwengeld door Balkenende;hij is ook een provinciale Zeeuw en de manier waarop hij tegen die problematiek aankijkt verraadt zijn afkomst.

In de provincie zijn de gemeenschapsbanden sterker,waardoor je het sterker ervaart als er iets mis is .

De discussie zoals Balkenende die voert vindt Verbrugge al gauw te abstract worden;de spruitjeslucht moet eraf.

Er is een gemeenschappelijke herorientatie nodig;hoe kun je mensen een deugdelijke levenshouding bijbrengen,terwijl ze tegelijkertijd binnen een consumptief-commercieel bestel maximaal tot een individuele behoeftebevrediging worden uitgedaagd! Dat zal nog niet zo gauw gebeuren,maar de behoefte is er wel!

Ik kan zijn filos.inzichten aanbevelen!
PNCO

Re: Moderne filosofie

Ja, maar zijn monotome stemgeluid kan ik dan weer afraden..

hij had wel erg veel woorden nodig om to the point te komen, maar dat heeft natuurlijk ook met het publiek dat kijkt te maken... Zijn visie, vooral over de achterliggende ZELF als belangrijk thema kwam echter pas op het einde duidelijk naar voren, maar je kon de opbouw vanuit de stukjes zelf ook wel opmerken. De vraag rest dan echter hoeveel mensen dit ook hebben kunnen halen uit de uitzending en niet voortijdig hebben weggezapt.. of misschien lag het toch echt aan mijn 4 zeikende huisgenoten, welke de moeite niet getroost was het te proberen te volgen.. :)

de presentator is overigens Joris Luyendijk :)
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.
Mechanieker

oktagon schreef:Hieronder mijn (vrijblijvende) korte weergave over Verbrugge:

[..]

Er is een gemeenschappelijke herorientatie nodig;hoe kun je mensen een deugdelijke levenshouding bijbrengen,terwijl ze tegelijkertijd binnen een consumptief-commercieel bestel maximaal tot een individuele behoeftebevrediging worden uitgedaagd! Dat zal nog niet zo gauw gebeuren,maar de behoefte is er wel![/i]

Ik kan zijn filos.inzichten aanbevelen!
Heel correcte observatie van Verbrugge. Is hij populair?

Volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk. We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. 5000 geleden werden alle noodzakelijke gereedschappen al beschikbaargesteld in de veda's. Christendom, islam, buddhisme zijn manifestaties van de vedische leer. De manifestaties moeten worden herenigd en de regulerende principes gevolgd. Dan gebeurt precies hetgeen Verbrugge boven schrijft dat nodig is. Religieuse reorganisatie. Waarom niet? De rest van de mensheid reorganiseert zich een ongeluk.

Wie de westerse filosofie meent voldoende te kennen maar het fundament niet gevonden heeft moet eens zoeken in de vedische filosofie. Een filosofiecursus voor gevorderde westerlingen: Bhagavad-Gita. De gezochte levenshouding is die van de bhakti-yogi, maar je zult het christendom moeten gebruiken als springplank om iedereen mee te krijgen.
Veertje

De startpost kwam uit Cursus filosofie. Ik heb hem afgesplitst omdat Mechanieker er graag verder op in wilde gaan.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
ferry

Ben ik even blij dat wij in het najaar de mythe van de "extreem toegenomen individualisering" onderuit halen.

Terug naar “Geschiedenis van de filosofie”