Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
thermo1945
Artikelen: 0

Woordsoorten

Waardoor bestaan de woordsoorten bezittelijke en aanwijzende voornaamwoorden?

Het zijn wat mij betreft gewoon bijvoeglijke naamwoorden.

We noemen rood en geel toch ook geen kleurnaamwoorden!?

Waar is de logica?
Klintersaas
Social:

Re: Woordsoorten

Voornaamwoorden zijn betekenisarme verwijswoorden. Die term omvat de twee belangrijkste verschillen tussen voornaamwoorden en bijvoeglijke naamwoorden:
  • betekenisarm: voornaamwoorden hebben over het algemeen weinig betekenis. Bijvoeglijke naamwoorden hebben daarentegen wel een duidelijke betekenis en vertellen iets meer over het zelfstandig naamwoord waar ze bij staan;
  • verwijswoord: voornaamwoorden verwíjzen naar zelfstandige naamwoorden, bijvoeglijke naamwoorden verschaffen er meer informatie over. Daarom kunnen bepaalde voornaamwoorden zelfstandig voorkomen en kunnen bijvoeglijke naamwoorden dat niet.
Om concreet terug te komen op jouw vraag:
  • bezittelijke voornaamwoorden: deze voornaamwoorden kan je inderdaad beschouwen als een soort bijvoeglijke voornaamwoorden. Ze zijn het echter niet. Kijk even naar de volgende voorbeelden:

Dat is mijn boek. ('mijn' is een (bezittelijk) voornaamwoord omdat het verwijst naar een zelfstandig naamwoord, nl. de bezitter van het boek)

Dat is een rood boek. ('rood' is een bijvoeglijk naamwoord omdat het enkel iets meer vertelt over het boek en niet verwijst naar een ander woord)
  • aanwijzende voornaamwoorden: deze voornaamwoorden verwijzen (zoals alle voornaamwoorden) naar een bepaald iets, maar dan met een specifiek betekeniselement, nl. of datgene zich veraf of dichtbij bevindt.
Lees meer:

http://taalprof.web-log.nl/taalprof/2006/0...re_.html#label8

http://taalprof.web-log.nl/taalprof/2006/0...rn.html#label51
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
thermo1945

Re: Woordsoorten

Ik vind de verschillen toch wat zwak. Bedankt voor de uitleg.

Terug naar “Taalkunde”