bobie
Artikelen: 0

Boomstammen door verschillende aardlagen heen

hoe kan dit:link

ik zou wel eens willen weten hoe evolutie dit verklaart.
Jan van de Velde
Moderator

Re: Boomstammen door verschillende aardlagen heen

Daarbij komt, er zijn fossiele boomstammen gevonden die DWARS door de aardlagen van enkele miljoenen jaren oud liepen... Hoe kan dat?
Dit bedoel je?

Dat heeft niks met evolutie en alles met geologie te maken. Geen idee waar deze bewering op gebaseerd is trouwens.

Degene die het over deze fossiele boomstammen heeft zegt ook:
Ik weet HEEL goed waar ik het over heb, als evolutie in miljoenen jaren zou ontstaan (de aarde bestaat niet zo lang en ook daar zijn aanwijzingen voor) dan zouden er van al die miljoenen jaren nog steeds veel dieren rond moeten lopen die half af zijn, en die zijn er niet.
Dieren die half af zijn, een gewéldig idee. :D Het principe van evolutie is nou juist dat er eigenlijk niks af is.

Er zijn bij mijn weten overigens nooit polystrate fossielen gevonden waarbij het leeftijdsverschil van de sedimenten langs de stam van de gevonden boomfossielen miljoenen jaren bedroeg. In veruit de meeste gevallen gaat het om bossen die tijdens een of andere calamiteit op korte tijd letterlijk levend begraven werden: de vallei waarin ze groeiden werd stroomafwaarts geblokkeerd, stroomde vol en de bodem raakte op korte tijd bedekt met modder. Een vallei nabij een pyroclastisch uitbarstende vulkaan loopt vol met vulkaanstof. Bodemdaling in combinatie met zeespiegelstijging kan ook dat soort effecten hebben. Daarbij is het prima denkbaar dat je praat over een miljoenen jaren oude bodemlaag waarin die bomen groeiden, en waarop een metersdikke sedimentlaag binnen enkele jaren wordt afgezet. Zoiets lijkt er dan misschein op dat "boomstammen DWARS door de aardlagen van enkele miljoenen jaren oud liepen", althans, zoals het hier ongetwijfeld bedoeld wordt, dwars door lagen met een leeftijdsverschil van miljoenen jaren loopt.

Goede raad: geloof nooit klakkeloos alles wat je leest. Ook niet hetgeen ik hierboven schrijf overigens.... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
oktagon

Onze aarde schudt wel eens een keer en dan zou een fossiel iets in een dan latere evolutie fase van de aarde in het zicht komen en weer afgedekt.

Als ik bijv.over het strand bij Cadzand liep in vroeger jaren, vond ik daar fossiele zwartgrijs gekleurde haaietanden van enkele miljoenen jaren oud,die echter door het constant in beweging zijn van vooral het zeebodemoppervlak met strand,steeds weer naar boven komen en die oorspronkelijke haai -die eigenaar was van al die oorspronkelijk witte tanden- al miljoenen jaren dood is. :D
DePurpereWolf

Ook veel haaientanden gevonden vroeger, liggen ze er nu nog? Of zijn ze niet meer te vinden.

Ik had toen ooit is gehoord dat men daar alleen die tanden vond nadat de duinen waren opgehoogd.
Jan van de Velde
Moderator

http://www.scheldenet.nl/topics/schnwsbrf-27.pdf
Belangrijkste vindplaatsen van fossielen in de Westerschelde

VINDPLAATS / AARD VAN DE FOSSIELEN

1. Cadzand Het Zwin/ klein en groot materiaal, versleten, veel haaien-

tanden, vooral uit Eoceen

2. Nieuwvliet / materiaal afkomstig van suppletiezand van

‘Sluissche Hompels’ (ca. 6 km uit de kust), veel

haaientanden, vooral uit Plioceen

3. Domburg / vooral schelpen uit Pleistoceen

4. Ritthem / kleine hoorntjes, vooral uit Plioceen

5. Kaloot / zeer soortenrijk van Oligoceen t/m Pleistoceen,

vooral schelpen uit Plioceen, haaientanden uit

meerdere tijdvakken, soms resten van Pleistocene

landzoogdieren

6. Hooge Platen / grotere schelpen uit Plioceen en Pleistoceen

7. Put van Ellewoutsdijk / schelpen van Oligoceen tot en met het Pleisto-

ceen

8. Pas van Terneuzen / walviswervels uit Mioceen en resten van land-

zoogdieren uit Pleistoceen

9. Plaat van Ossenisse / schelpen uit Plioceen en Pleistoceen
Dat spul spoelt ook van nature aan, en soms, als op de juiste plekken wordt gezogen, komt het inderdaad in grote hoeveelheden met suppletiezand mee.

Vooral de diepte van sommige geulen bepaalt wat er vrijkomt. Zie verder de link. Leuk artikel.

relevantie van dit verhaal met betrekking tot boomstammen: we vinden dus eocene haaientanden in holoceen materiaal... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Terug naar “Aardwetenschappen”