Wat ik me afvraag is hoe kan het dat bij de TONG (van een mens) als de TONG wordt uitgestoken dat het voorste gedeelte breder wordt, dan de beschikbare ruimte in de mond, (iets wat je ook altijd ziet bij honden). Een voorbeeld: stel als de TONG ontspannen in de mond ligt, dan neemt de TONG de vorm van het binnengebied van het ondergebit aan. Nu loopt de vorm van het ondergebit (en ook het bovengebit) van voren vrij smal (zeg maar 2cm, bij de voortanden, de ruimte tussen de beide hoektanden) tot naar achteren breed toe( zeg maar zo'n 6 tot 6,5 cm helemaal achter in de mond, vlak bij de keelholte, de huig). In dit geval is de TONG (punt) voor 2 cm breed, en achter dus 6 tot 6,5cm breed (ook afhankelijk van de ruimte achterin). Als deze persoon de TONG nou zou uitsteken en plat maakt (tussen de tanden, of hem helemaal uitsteekt, afhankelijk van hoe ver) dan wordt de TONG(punt) voor meteen wel 3 x zo breed, dus 6 cm breed, en zelfs nog wel meer ook (6,5 tot 7 cm). Ik heb dat wel eens gezien bij mijn (ex)vriendin. Bij haar ging dat op precies dezelfde wijze als hierboven (en trouwens bij iedereen wel). De breedten zijn schattingen, ik heb het niet opgemeten.
Mijn vraag is hoe kan dat? Hoe kan het dat de TONG van breedte kan veranderen zonder dat je telkens op je TONG bijt?