appel122
Artikelen: 0

Cytokines en groeifactoren

Ik vroeg me af of groeifactoren een soort cytokines zijn?

Ook weet ik niet hoe je door inhibitie van cytokines en groeifactoren het risico op kanker kan reduceren.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat interleukine-2 ook een vb. is van een cytokine. Bij mn weten is dat een boodschapper van ons immuunsysteem. Inhibitie van deze cytokine zou dan toch ons de werking van ons immuunsysteem tegenwerken en dus nadelig zijn bij kanker?
Drs.P

Re: Cytokines en groeifactoren

Allereerst moet je signalering in een organisme niet zien als een lineair proces, maar een netwerkproces. Eén signaal heeft vaak meerdere stimulerende en remmende effecten op verschillende cellen en weefsels, vaak geven meerdere moleculen hetzelfde signaal door en wordt een signaal door meerdere receptoren opgevangen.

Dit alles te samen maakt het zeer moeilijk om een zwart-wit beeld te geven van invloeden op signalering.

Betreffende de terminologie:

Een cytokine is een uitgescheiden eiwit, wat een signaal doorgeeft van één cel naar een andere. Een hormoon is iets vergelijkbaar, maar deze laatste worden door specifieke organen uitgescheiden.

Een interleukine is een cytokine waarvan oorspronkelijk werd gedacht dat deze alleen door witte bloedcellen werden geproduceerd, inmiddels is de term ietswat achterhaald, aangezien het bekend is dat ook andere cellen interleukines produceren (endotheel bv IL-6).

Door dat inmiddels bekend is dat signalering door complexe netwerken verloopt, is de onderverdeling naar functies (zoals ook bv chemokines) eigenlijk überhaupt achterhaald.

Een groeifactor is een cytokine, of hormoon die celdeling of celdifferentiatie bevoorderd. IL-2 bevoorderd in vitro i.i.g. celdeling en differentiatie, en zou daarom groeifactor genoemd kunnen worden. Als je weefselkweek aan een leek uitlegt, zou ik IL-2 onder groeifactoren noemen (als in : medium met groeifactoren), voor mensen met een basale kennis zou ik het een cytokine noemen. (en de term groeifactor reserveren voor molecullen als GM-CSF, G-CSF etc).

IL-2 lijkt belangrijker te zijn in vitro, dan in vivo. Zo is IL-2 niet nodig om de CD8 T-cell respons op te wekken (cytotoxische T-cellen), in tegenstelling wat in tekstboeken staat. Een IL-2 KO muis, of een IL-2R KO muis ontwikkeld autoimmuniteit, waarschijnlijk door het ontbreken van T-regs. Wanneer in een IL-2, of IL-2R KO muis de expressie in de thymus hersteld wordt, is er geen duidelijk phenotype in de CD4 (T-helper) of CD8 T-cell respons.
appel122

Re: Cytokines en groeifactoren

merci!

Terug naar “Geneeskunde”