Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
stoosh
Artikelen: 0

Re: Hoe ver kan je de ruimte inkijken?

goh, dat kan ik niet zo gemakkelijk uitleggen. Als er iemand is met een betere uitleg, steeds welkom :D

Als een grote ster aan het eind van haar leven is, implodeert ze: ze klapt ineen onder de krachten van haar zwaartekracht. Ze blijft krimpen (behoudt haar massa) waardoor de zwaartekracht steeds groter wordt en uiteindelijk oneindig is.

tijd is relatief (relativiteitstheorie), waardoor je de situatie het best kan beschouwen vanuit twee standpunten: vanaf de aarde en vanaf de ster zelf)

de aarde:

Zwaartekracht vertraagt tijd en ruimte. zodra de ster een bepaalde straal heeft bereikt treedt een oneindige tijdsvertraging op.

Tijdens dat proces wordt de frequentie van het licht, afkomstig van die ster, als gevolg van de tijdvertraging uitgerokken. je ziet dan de (het licht van de) ster steeds roder worden en uitdoven tot een ZWART gat(nu staat de tijd op de ster stil voor ons).

de ster:

gezien vanop de ster zelf treedt er geen tijdsvertraging op, in het moment dat die bepaalde straal wordt bereikt, verstrijkt in het omringende heelal de complete eeuwigheid.

dus:

rond het zwarte gat is een oneindige tijdsvertraging => je kan er in en dan zou je eruit komen voor je erin bent gegaan = TIJDREIZEN

het probleem is dat je er in kan, maar niet terug uit.

En zelfs al zou het je lukken er te geraken, dan zou je materiaal de immense stralingen en krachten niet overleven!!

Het blijft dus bij theorie :D

een wormgat (van Sagan) is een betere oplossing voor tijdreizen, maar dat is nog ingewikkelder, daarmee zit aan de uiterste grens van mijn kennis :P

Dat kan ik je niet uitleggen...

ik hoop dat ik je verder hielp en verontschuldig mij als er foutjes ingeslopen zijn :P

groeten

Stoosh
Kenny Heernaert

In theorie is het mogelijk, maar je zou dan wel de snelheid van het licht moeten kunnen benaderen
Als je in het verleden wil gaan kijken dan moet je toch sneller gaan dan de lichtsnelheid ?

Indien men zich verplaatst aan de lichtsnelheid dan blijven we toch continu hetzelfde beeld zien ?

Bijvoorbeeld we verlaten de aarde exact om 12:00:00 aan de lichtsnelheid met een ruimteschip en we zien een persoon staan , indien die persoon zich om 12:00:01 op een andere plaatst bevind dan blijven wij die persoon zien zoals op het tijdstip 12:00:00 . Omdat wij intussen al op de afstand van de aarde verwijderd zijn waarvoor het licht (beeld) 1 seconde nodig heeft om ons te bereiken enz...

Dus zolang we ons blijven verplaatsen aan exact de lichtsnelheid blijven wij het beeld zien van 12:00:00 .

Stel dat we de aarde verlaten aan dubbele lichtsnelheid dan zien wij om 12:00:01 het beeld van 11:59:59 enz ...

Dus om in het verleden te kijken moeten we sneller gaan dan de lichtsnelheid om de te kunnen ontsnappen aan het beeld dat gevormd wordt .

In voorbeelden gebeurt alles ogenblikkelijk , dus de verplaatsingen gebeuren zonder acceleratie .

Dit is mijn idee er over , het kan totaal verkeerd zijn !

Groeten,

Kenny
stoosh

Als je in het verleden wil gaan kijken dan moet je toch sneller gaan dan de lichtsnelheid ?
excuseer, je hebt gelijk :D

ik herneem mezelf:

In theorie is het mogelijk, maar dan moet je sneller dan het licht gaan. we kunnen de lichtsnelheid enkel maar benaderen, maar nooit bereiken.

ziezo vergeef me voor deze domme fout :P
Kenny Heernaert

Stoosh ,

Geen excuses , ik kon ook verkeerd zijn .

Mijn kennis is ook maar gering wat betreft deze materie :-)

We kunnen inderdaad lichtsnelheid benaderen maar ik denk dat het nooit mogelijk zal zijn om sneller te gaan .

Ik bedoel dan wel in het luchtledige want in water kunnen we deeltjes hebben die zich sneller bewegen dan het licht in water (Tsjerekov effect) .

Groeten,

Kenny
stoosh

:P

volgens mij heb je wel gelijk hoor :D

zie ook wikipedia, mijn eeuwige vriend :
:D
gast018

Ik heb onderzoek gedaan naar een wormgat, en kwam veel nuttige informatie tegen. Ik zal de belangrijkste punten vertellen.

Een wormgat, ook bekend als een Einstein-Rosen brug, is een hypothetische mogelijkheid binnen de ruimte-tijd. In de normale ruimte kan men tussen twee punten niet sneller reizen dan het licht, maar volgens de theorie van een wormgat bestaat er een "korte weg" in het universum. Via deze korte weg is het dan mogelijk om sneller dan het licht van één punt in de ruimte naar een ander punt in de ruimte te reizen. --Wikipedia
Wormhole_demokopie
Wormhole_demokopie 494 keer bekeken
Verborgen inhoud
Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the GNU Free Documentation License, Version 1.2 or any later version published by the Free Software Foundation; with no Invariant Sections, no Front-Cover Texts, and no Back-Cover Texts. A copy of the license is included in the section entitled "GNU Free Documentation License".

Eerst even een spoedcursus relativiteitstheorie. De ruimte kan zich krommen. Stel je eens de ruimte voor als een rubber vel. Wanneer je dit rubberen vel spant op een raamwerk en dan een biljartbal in het midden legt, zie je dat het vel zich buigt, want het buigt zich naar beneden. Als je nu een pingpongballetje over het vel laat rollen, zul je zien dat de richting van waar het balletje heen gaat veranderd wordt doordat het vel gebogen is: Het draait in de richting van de biljartbal. Als je het balletje precies de goede snelheid heeft en het precies in de goede richting rolt, zal het balletje rond de biljartbal blijven draaien. In de ruimte is dat ook zo: De zon is de biljartbal en de planeten zijn de pingpongballetjes. --Astrostar.nl

Zelfs indien wormgaten zouden bestaan en stabiel zouden zijn, dan is het niet erg aangenaam om er doorheen te reizen. Alle mogelijke straling (van sterren, de kosmische achtergrondstraling, etc) die door het wormgat wordt opgeslokt, zal een blauwverschuiving ondergaan tot op hele hoge frequenties. Terwijl je door het wormgat probeert te gaan, zal je geroosterd worden door deze röntgen- en gamma-straling. --Onbekend

Conclusie: d.m.v. een wormgat zou het dus in theorie mogelijk zijn door de tijd te kunnen reizen omdat het heelal buigzaam is, waardoor je van de ene naar de andere kant kan reizen als je de ruimte zó buigt, dat het een kortere weg wordt. In de praktijk wordt het lastiger, vanwege gevaren als röntgen- en gamma-straling.
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon
Spitfire28

Via deze korte weg is het dan mogelijk om sneller dan het licht van één punt in de ruimte naar een ander punt in de ruimte te reizen. --Wikipedia
En wat als het licht dezelfde weg neemt als ruimtevaarder X door een wormgat? Wie zal er als eerste aan het eind van de wormgat zijn, de ruimtevaarder of het lichtfoton?
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".
Mechanieker

435.196.800.000.000.000.000.000.000 meter!

Dat is de afstand van de aarde tot de oudste manifestatie van het universum, na de Big Bang, waarin fotonen vrij konden bewegen.

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Kosmische_achtergrondstraling

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”