goh, dat kan ik niet zo gemakkelijk uitleggen. Als er iemand is met een betere uitleg, steeds welkom
Als een grote ster aan het eind van haar leven is, implodeert ze: ze klapt ineen onder de krachten van haar zwaartekracht. Ze blijft krimpen (behoudt haar massa) waardoor de zwaartekracht steeds groter wordt en uiteindelijk oneindig is.
tijd is relatief (relativiteitstheorie), waardoor je de situatie het best kan beschouwen vanuit twee standpunten: vanaf de aarde en vanaf de ster zelf)
de aarde:
Zwaartekracht vertraagt tijd en ruimte. zodra de ster een bepaalde straal heeft bereikt treedt een oneindige tijdsvertraging op.
Tijdens dat proces wordt de frequentie van het licht, afkomstig van die ster, als gevolg van de tijdvertraging uitgerokken. je ziet dan de (het licht van de) ster steeds roder worden en uitdoven tot een ZWART gat(nu staat de tijd op de ster stil voor ons).
de ster:
gezien vanop de ster zelf treedt er geen tijdsvertraging op, in het moment dat die bepaalde straal wordt bereikt, verstrijkt in het omringende heelal de complete eeuwigheid.
dus:
rond het zwarte gat is een oneindige tijdsvertraging => je kan er in en dan zou je eruit komen voor je erin bent gegaan = TIJDREIZEN
het probleem is dat je er in kan, maar niet terug uit.
En zelfs al zou het je lukken er te geraken, dan zou je materiaal de immense stralingen en krachten niet overleven!!
Het blijft dus bij theorie
een wormgat (van Sagan) is een betere oplossing voor tijdreizen, maar dat is nog ingewikkelder, daarmee zit aan de uiterste grens van mijn kennis
Dat kan ik je niet uitleggen...
ik hoop dat ik je verder hielp en verontschuldig mij als er foutjes ingeslopen zijn
groeten
Stoosh