Handelen Vrij naar Spinoza
In zijn Ethica geeft Spinoza de volgende definitie van een voorstelling:
Onder voorstelling versta ik een waarneming [conceptie] van de Geest, die de Geest vormt doordat hij een denkend iets is.
Toelichting
Ik zeg liever waarneming [conceptie] dan gewaarwording [perceptie], omdat het woord gewaarwording schijnt aan te duiden dat de Geest iets door een voorwerp ondergaat, terwijl het woord waarneming een handeling van de Geest schijnt uit te drukken.
Eerst de taal. Immer de taal eerst.
Laten we opmerken dat het woord waarneming is afgeleid van het werkwoord waarnemen en dat Spinoza in zijn definitie van een voorstelling direct verwijst naar een handeling.
De woorden voorstelling, waarneming en idee trachten in mijn optiek het zelfde uit te drukken. Ik heb het echter niet zo op het zelfstandig naamwoord idee omdat het bijbehorende werkwoord idialiseren qua betekenis nogal afwijkt van het meer neutrale zelfstandig naamwoord. Het werkwoord ontleent zijn betekenis in mijn ogen aan het beeld van een perfecte geest en een imperfect lichaam. Dat vind ik, in een wijder verband, een buitengewoon interessant beeld (beluistert allen Broken van Tracy Chapman) maar het moge duidelijk zijn dat een idee en idialiseren zich anders tot elkaar verhouden dan waarneming en waarnemen. Een waarneming is eenvoudig op te vatten als een stil gezet waarnemen, een idee is welliswaar, met enige goede wil, ook op te vatten als een stil gezet idialiseren, maar dan voeg je als opvatter wel iets toe. Namelijk een waardeoordeel over geest en lichaam.
Ik pleit ervoor om de handeling centraal te stellen. Laten we zien hoe een waarneming, als vetrekstation in een trein, een brug vormt tussen geest en lichaam. Laten we op deze brug halt houden en proberen iets te zeggen over de oevers die hij verbindt.
Laten we de tijd niet buiten beschouwing laten. Zelfs niet als wij inzien wat een karrevracht aan vragen ze oproept die om een antwoord schreeuwen. Als wij over een handeling willen schrijven ontkomen wij er niet aan de tijd daarin te betrekken.
Een handeling, waarnemen dus ook, heeft een oorzaak in het verleden of is gericht op een doel in toekomst. In het eerste geval spreek ik van een passieve handeling, in het tweede geval van een actieve handeling.
Onder actieve handelingen versta ik alle handelingen die hun oorsprong vinden in de geest. Passieve handelingen vinden hun oorsprong in het lichaam. Laten we dit op het waarnemen betrekken.
Wanneer wij actief waarnemen dan is dat een handeling van de geest. Wij richten onze aandacht dan bewust op een of ander object. In het geval van passief waarnemen richten wij onze aandacht niet maar wordt deze getrokken door het object. We noemen dit soms afleiding.
Anders dan Spinoza ben ik ervan overtuigd dat in de keten van oorzaak en gevolg geest en lichaam elkaar weldegelijk veroorzaken. Spinozas gedachtegoed heb ik omschreven zien worden als het beeld van een rollende munt waarvan de ene zijde de geest en de andere zijde het lichaam is. Beide zijn op die manier een uitdrukking van dezelfde handeling maar zij veroorzaken elkaar niet. Zij delen een oorzaak maar zijn dat nooit van elkaar.
Ik wil laten zien hoe waarnemen als handeling geest en lichaam weldegelijk causaal verbindt. In het geval van actief waarnemen is de geest het subject dat waarneemt. De geest is dan actief. Dan kunnen wij van bewustzijn spreken. Als echter het lichaam de actieve rol heeft, dan is het lichaam het subject dat waarneemt. Dit waarnemen kunnen wij niet kennen omdat wij allen geestelijke wezens zijn. Laat ik het maar waarkrijgen noemen.
Tot slot: Hoezeer ik ook probeer om weg te blijven van waardeoordelen, ik beschouw zijn als een geestelijk zijn (zie http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showtopic=90550). Daarmee kies ik voor mijn geest als huis om in te wonen. Die keuze zou je op kunnen vatten als een impliciet waardeoordeel.