Leuk toeval, ik heb enkele weken geleden een redevoering gehouden over de grenzen van humor.
Interessant. In welk kader?
Inderdaad, er wordt niet steeds gelachen om de inhoud, maar om de originaliteit en de creativiteit van de grap. Wat je zegt is zeer juist: humor confronteert, het houdt ons een spiegel voor, het is een uitlaatklep, het lokt discussies uit, het roept vragen op, het bekritiseert,... Juist omwille van het bovenstaande, kan alles het onderwerp van humor zijn. Niets is immers verheven boven kritiek.
Ik ben het met je eens, maar toch even:
[advocaat van de duivel] Humor kan een vorm zijn om iets aan te kaarten, om discussie uit te lokken, om te bekritiseren. Aan andere vormen van kritiek zijn eveneens bepaalde beperkingen gebonden. Humor probeert die beperkingen te ontstijgen door meestal iets anders manifest te presenteren dan latent bedoeld wordt. Dikwijls zal die latente "waarheid" dan in het oog van de toeschouwer liggen, en die kunnen er natuurlijk een heel verkeerde draai aan geven, die in manifeste kritiek niet gedoogd zou worden. Verder kun je je eventueel afvragen waarom je een zwaarbeladen gegeven tot onderwerp van een grap zou maken, als de nadruk ligt op originaliteit, creativiteit, het onverwachte, op woordspelingen. [/advocaat van de duivel]
Wederom eens. Sommigen grijpen dit aan om een poging te wagen humor af te bakenen: je mag niet lachen met x, want dat kwetst mensen. Ik beschouw dat echter niet als een grens aan humor, maar als een grens aan het gebruik van humor. Bepaalde grappen maak je gewoonweg niet in een bepaald kader (bijvoorbeeld een grap over joden tijdens een herdenkingsplechtigheid voor de Tweede Wereldoorlog), maar dat betekent niet dat je nooit grappen over joden mag maken.
Dat vind ik een beetje vreemd verwoord. Humor kan altijd gezien worden als een akt, denk ik, en dat maakt de specificatie "het gebruik van humor" enigszins redundant. Bovendien zou je kunnen zeggen dat de context de grenzen van de humor uittekent. Dit ook als antwoord op:
Maar verder denk ik dat grappen relatief zijn ten opzichte van de toehoorders, en dat het bijna onmogelijk is om daar morele grenzen aan te stellen.
Zoals zo vaak als je zaken relatief bekijkt, komt élke grens te vervallen. Doorgaans is dat een onwerkbare situatie (zie bijvoorbeeld de discussie over cultuurrelativisme). Het kan zijn dat humor hier een uitzondering op vormt, maar dat moet dan verder beargumenteerd worden.
Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom iemand dat zou willen.
Tja, ik vind het niet goed, maar ik begrijp wel waarom men het soms zou willen: als men de humor ergens niet van inziet en bovendien diep emotioneel door het onderwerp van de grap geraakt wordt, bijvoorbeeld. Bovendien zou het feit dat niemand een dergelijke afbakening wil niet betekenen dat er eigenlijk niet over nagedacht moet worden.
Ik denk overigens dat mensen humor of grappen vaak gebruiken om hun eigenlijke frustratie te uiten en boos worden.
"Humor is lachen om niet te moeten huilen." (Ik heb geen idee waar dat citaat origineel vandaan komt.)