Hallo,
Quantumfluctuaties is de term voor deeltjes die constant gevormd worden in het vacuüm tezamen met hun anti-deeltjes, die zichzelf weer annihileren in de tijd toegelaten door het onzekerheidsprincipe. De deeltjes "bestaan" dus uit imaginaire energie, die de wet van behoud van energie onmetelijk kort verbreken.
Wanneer dit gebeurt op een cruciale afstand van een zwart gat, kan bv. het anti-deeltje in het zwart gat vallen en hierbij kan het andere deeltje ontsnappen. Dit fenomeen noemt men Hawking-radiatie.
Hier mijn vragen: hoe kan het dat het deeltje kan blijven bestaan? Is dit niet in strijd met de wet van behoud van energie? En hoe leidt dit verschijnsel tot het verdampen van zwarte gaten? Nu, ik kan mij een antwoord indenken waarbij op een of andere manier het ontsnappende deeltje zijn energie haalt uit het zwarte gat (aangezien het ene energie wint, het andere energie verliest), maar hoe zou dat in hemelsnaam in zijn werking kunnen gaan...
I'm curious
N.B.: zou dit verschijnsel ook geen antwoord kunnen bieden op het feit dat er een (zo lijkt het) onevenwicht is van materie en anti-materie in het heelal?