Harliekiedee
Artikelen: 0

Re: Valversnelling bij een valproef onder een hoek

Verder vroeg je nog hoe je van Joule naar Newton komt, want je bent aan de slag met energie (?!?) Dit zou je wel kunnen helpen denk'k:

Arbeid [J]

Eenheid = Joule = Nm = kg*m2/s2

Arbeid = Kracht x Verplaatsing

Vermogen [W]

Eenheid = Watt = J/s = kg*m2/s3

Vermogen = Arbeid x Tijd
Jan van de Velde
Moderator

Vermogen = Arbeid x Tijd
Vermogen = Arbeid / Tijd
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Tommeke14

Maar je spoelbak staat op het einde van je buis? Want dan werkt het idee van dat blokje natuurlijk niet... :D
Ik heb niet 100% gevolgd, maar er zijn 2 fases in grote lijnen:

1.versnelling bepalen van object

2. Kracht op spoelbak

Dat idee met blokje zou kunnen volstaan om die versnelling te bepalen, dit hoeft toch maar 1x te gebeuren ;)

eenmaal hij de versnelling heeft bepaald, hoeft dat blokje er niet meer te staan, hoe vaak je de proef ook uitvoert, de versnelling blijft dezelfde (alé dat mogen we toch aannemen)

Maar serieus..zijn er geen simpelere manieren?

Om maar iets te zeggen: je kan ook iets afvuren op zon spoelbak van op een korte afstand, dan is je wrijving tamelijk verwaarloosbaar...

Er zullen vast dingetjes bestaan die tamelijk accuraat kunnen zeggen hoe snel je iets afvuurt, dus bespaart berekeningen

(Deze oplossing zal echter wss veel duurder zijn dan dat met de buis)
Harliekiedee

Vermogen = Arbeid / Tijd

Goed opgemerkt! :D [J/s] = [J] /
shape045

Met F = m * a kan ik niet verder gaan rekenen omdat ik dan geen rekening houd met de hoogte van de val:P

m*g*h is een optie maar dan kom ik weer op die Joules uit en dat had ik juist liever niet ivm vergelijken van resultaten..

grts shape
Harliekiedee

x=x0+v0*t+1/2*ac*t2

x is in deze je hoogte, a = g en de tijd kun je meten (klok zeker drie- tot vijfmaal de tijd met één voorwerp om tot een redelijk gemiddelde te komen). Op deze manier bereken je je exit-snelheid van je voorwerp aan het einde van de buis. Vandaar uit kun je aan aexit komen. Dit is je aanvangsversnelling voorafgaand aan de val van het voorwerp. Je moet niet vergeten dat je voorwerp al een aanvangssnelheid / -versnelling heeft en niet alleen door g beïnvloed wordt.

Verder klopt het toch wel dat je in energie uit gaat komen, het gaat je immers om de impact op de spoelbak... Zolang je dezelfde eenheden gebruikt kun je toch een vergelijk maken?!?

Terug naar “Klassieke mechanica”