Los van het feit dat ik dit op geen enkele manier als een schending van het recht op vrije meningsuiting kan zien, vind ik wél dat er overdreven gereageerd wordt. Ik denk dat politici die luid ter stemme verkondigen dat men dergelijke zaken op het internet meer in de gaten moet houden, geen idee hebben hoeveel spreekwoordelijke kloterij en BS er in de marginale uithoeken van het internet zoals 4chan eigenlijk te vinden is. Als je elke post met onwettige inhoud daar moet gaan onderzoeken, is dat een nutteloze verspilling van resources. Ookal omdat iemand die werkelijk onder de aandacht wil komen met zijn plan voor zo'n gruweldaad, dat niet op dergelijke boards zal doen, maar ergens waar hij zich verzekerd weet van een publiek dat hem serieus neemt.
Volgens mij impliceert "vrije meningsuiting" echter ook niet dat je zomaar aan elke opwelling moet toegeven. Als de chan-boards moeten gezien worden als dé exponent van onze westerse morele kaders, dan moet je je toch wel serieus vragen beginnen te stellen.
Maar het bericht in kwestie (quoted for truth)
‘When I'm going to school tomorrow I'm going to shoot some people dead. Look in the news for a school shooting in the city Breda in The Netherlands. And remember me, because I will beat Chu's Highscore.’
is geen mening. Met vrije meningsuiting heeft dit dan ook niets te maken. Het is mogelijk (als je de context van 4chan er niet bijneemt) een aankondiging van een bloedbad. Stél dat zo'n bericht waar is, en er wordt niet op gereageerd, dan vraag je je als ouder van een hypothetisch gedood kind af waarom daar niet op gereageerd wordt. Vraag je ons nu werkelijk om dit te zien als een waardevolle opinie? Als een statement? Als een uitdrukking van humor?
Het grootste deel van de posts daar zijn racistisch, sexistisch, enz... Niet omdat die mensen zo zijn, integendeel, maar gewoon omdat de cultuur zo is.
Da's geen argument. Vrouwenbesnijdenis is ook onderdeel van een bepaalde cultuur. "Oh, maar dan is het goed." Of euh... toch maar niet?
Ik voel me nu in een situatie als in zo'n tirraniek land [edit yps: de vormalige SU; China]. Ik heb nu letterlijk schrik om iets op het internet te zetten. Dat kan toch niet?
Ik vraag me af waarom... Je weet nu dat je op je tellen moet passen met het uiten van doodsbedreigingen. Dat is
IRL zo, dat is nu op het internet blijkbaar ook zo. Is dat dan echt zo vreemd?
Dit is een gedachtenmisdaad. Daarvoor kan je in Iran opgepakt worden, omdat je homoseksueel bent. Daarvoor kon je in de Sovjet-Unie aangehouden worden, omdat je het niet eens waart met Stalin's heerschappij. Daarvoor kan je in China geëxecuteerd worden, omdat je vindt dat de censuur die opgelegd wordt niet eerlijk is. Daarvoor kon je in Nazi-Duitsland onthoofd worden, omdat je anti-nazistische pamfletten verspreidde.
Die vergelijkingen houden geen steek. Het gaat hier niet om uitkomen voor een geaardheid, of over het verkondigen van een mening t.a.v. een bepaald regime. Het gaat om een potentieel dreigement. Dat het als "grap" bedoeld was (sommige mensen zouden zich beter niet met humor trachten bezig te houden, veel posters op dergelijke boards zijn ongeveer even grappig als aambeien), doet weinig af aan die vorm.
Een
ad absurdum ter illustratie: als er een video opduikt met daarin twee mannen met bivakmuts, een hoop Arabische letters op een doek op de achtergrond, en een gijzelaar met een mes van een halve meter op de keel, dan moeten de mannen die die video hebben opgenomen achteraf ook niet vrijgelaten worden met het argument "vrije meningsuiting".
Deze persoon deed niemand iets kwaad. Hij berokkende niemand schade. Hij deed een misplaatste grap. Er is geen enkele persoon op deze planeet die zelfs maar een klein beetje dacht dat die jongen het meende. Dit was enkel om aan te tonen dat dit niet kon. En dat is dat me kwaad maakt.
Er waren wel degelijk mensen die dachten dat hij het meende, anders was hij niet opgepakt. Nu is dat volgens mij een reactie die aangevuurd werd door mensen die niet erg internetwijs zijn, maar de manier waarop jij dit verdedigt houdt n.m.m. geen steek.
[t.a.v. Eric Desart] En als jij dit gerechtvaardigd vindt, mag jij niet klagen als iemand je over 10 jaar uit je bed zou komen halen voor iets wat je op dit forum hebt gepost.
Daarvoor zou de vrijheid van meningsuiting inderdaad eerst volledig geërodeerd moeten zijn. Voorlopig handelt dit forum echter over onderbouwde opinies, en niet over dreigementen als grap of - ik noem maar wat - prentjes van smurfen die...
-
Spoiler: [+]
- smurfen
. En zelfs dat laatste is niet bij wet verboden.
Als de komiek Geert Hoste iets zegt over een politicus is dit geen laster en eerroof. Waarom? Omdat het in een satirische context is. Net zoals dit.
Nu vind ik Geert Hoste meestal ook bijzonder ongrappig, maar hier is geen vergelijken aan. Hoste had laatst dat standbeeld van Ignace Crombé gestolen, meen ik me te herinneren. Daar zal wel gevolg aan gegeven zijn.
Ik denk dat de crux in deze discussie hem daarin zit dat we de neiging hebben om al onze rechten te verabsoluteren, waardoor we vergeten zijn waarop ze eigenlijk stoelen. Dergelijke rechten moeten met de nodige pragmatiek en nadenkendheid beoefend worden. Niet zomaar "omdat we het kunnen". Als dat het morele kader zou zijn immers, dan had je geen wetten nodig. Dan doe je iets als je het kunt, omdat je het kunt.