Moderator: physicalattraction
Inertiekrachten hebben geen reactiekracht.Ik denk zelfs dat er geen enkele situatie te bedenken valt waar er slechts één kracht aan het werk is.
Is het niet zo dat inertiekrachten pas tot uiting komen als op het lichaam in kwestie een kracht wordt uitgeoefend?Inertiekrachten hebben geen reactiekracht.
Zegt de derde wet van Newton niet dat de kracht die de aarde op mij uitoefent even groot is als de kracht die ik op de aarde uitoefen? De versnelling die de aarde ondergaat tgv de kracht die ik erop uitoefen is verwaarloosbaar klein omdat de aarde zulk een grote massa heeft. Maar volgens mij mag je niet hetzelfde zeggen over de krachten.Ook, bij limietvraagstukken, kun je eventueel zeggen dat er (zo goed als geen) reactiekracht is. Bvb de zwaartekracht van de aarde op een mens, en een mens op de aarde. Die tweede gaat naar nul want ma/ra2 >> mm/ra2, hoewel je hier natuurlijk nog steeds kan spreken van een reactiekracht, ze is wel verwaarloosbaar klein.
Een intertiekracht is een schijnkracht. Iedere 'reële kracht' voldoet aan de wetten van Newton en heeft dus een reactiekracht (dit is niet een erg zorgvuldige formulering, maar ik hoop dat het duidelijk is).Inertiekrachten hebben geen reactiekracht.
I stand corrected, ik ben ook maar menselijk.Een intertiekracht is een Zegt de derde wet van Newton niet dat de kracht die de aarde op mij uitoefent even groot is als de kracht die ik op de aarde uitoefen? De versnelling die de aarde ondergaat tgv de kracht die ik erop uitoefen is verwaarloosbaar klein omdat de aarde zulk een grote massa heeft. Maar volgens mij mag je niet hetzelfde zeggen over de krachten.
Ik beweer het tegendeel ook niet, maar wilde aangeven dat het antwoord op de stelling "Ik denk zelfs dat er geen enkele situatie te bedenken valt waar er slechts één kracht aan het werk is" afhangt van wat je onder een 'kracht' verstaatBen ik volledig mee akkoord, wat niet wegneemt dat inertiekrachten geen reactiekrachten hebben.
In zekere zin is de traagheid tegelijk ook de reactiekracht ? Anders zou een twee keer zwaarder voorwerp met twee keer grotere Fz ook twee keer sneller vallen toch ?Ben ik volledig mee akkoord, wat niet wegneemt dat inertiekrachten geen reactiekrachten hebben.
.Cerium schreef (op 10 April 2009, 16:14):
Zegt de derde wet van Newton niet dat de kracht die de aarde op mij uitoefent even groot is als de kracht die ik op de aarde uitoefen? De versnelling die de aarde ondergaat tgv de kracht die ik erop uitoefen is verwaarloosbaar klein omdat de aarde zulk een grote massa heeft. Maar volgens mij mag je niet hetzelfde zeggen over de krachten
Traagheid ís juist de inertiekracht zelf (d.w.z. de (schijnbare) inertiekracht is het gevolg van traagheid).In zekere zin is de traagheid tegelijk ook de reactiekracht ? Anders zou een twee keer zwaarder voorwerp met twee keer grotere Fz ook twee keer sneller vallen toch ?
Ok, maar elke kracht heeft dan om in een versnelling te resulteren de inertiekracht als traagheidsweerstand behalve de zwaartekracht ?Traagheid ís juist de inertiekracht zelf (d.w.z. de (schijnbare) inertiekracht is het gevolg van traagheid).