Ik vond onderstaande brief op www.vrijbit.nl. Het heeft mij een aantal vraagtekens bezorgd met betrekking tot de nederlandse rechtsstaat. Eigenlijk is dat ook de reden geweest om mij hier aan te melden. Onder deze brief zal ik mijn twijfel eens uitspreken en naar jullie mening vragen.
http://www.volksopstand2008.nl/open-brief-aan-de-media.htmlWordt 2009 het jaar van de privacy verloedering?
Persberichten
Open brief aan de media
Wordt 2009 het jaar van de privacy verloedering?
Onze overheid werkt daar actief aan mee, zoals in het geval van: het elektronisch patiëntendossier EPD (streven is dat eind 2009 alle zorgverleners verplicht zijn aangesloten), het elektronisch kinddossier (EKD met ingang van 2009), het invoeren van het biometrisch gechipte paspoort (sinds augustus 2006) en medio 2009 worden daar onze vingerafdrukken aan toegevoegd (geldt voor kinderen vanaf 6 jaar), de invoering van de OV-chipkaart, de plannen voor het invoeren van slimme energiemeters in onze meterkasten waardoor energiebedrijven continue inzicht in ons energieverbruik hebben.
(...)
Van al deze maatregelen staat centraal, dat de overheid alles van ons wil weten en meer gegevens dan wij weten van ons opslaat in databases. Wie hebben daar toegang toe, waarvoor worden die gegevens gebruikt, hoe worden deze databases beveiligd, kunnen wij bezwaar maken tegen opname in een dergelijk systeem, hebben wij inzage in de gegevens die over ons worden opgeslagen, is er een correctiemogelijkheid in geval van fouten, wordt er melding gemaakt van problemen met registratiesystemen en worden al deze databases aan elkaar gekoppeld zodat er een nog completer beeld over onze handel en wandel ontstaat?
Wat zal de consequentie van datamining zijn en het vastleggen van ons profiel? Zeker in combinatie met de veranderende rechtsorde waarbij een verdachte steeds meer moet aantonen onschuldig te zijn (omgekeerde bewijslast). Dan hebben we het hier nog niet over het bedrijfsleven en andere organisaties die eveneens overal databases en veiligheidssystemen invoeren die onze privacy inperken of schaden.
(...)
Glas breekt gemakkelijk waren in dit verband de afsluitende woorden van Britta Böhler op de Socrateslezing van het Humanistisch verbond op 14-11 in Amsterdam.
Als ik zo deze brief eens lees en de referentie naar kristalnacht bekijk ben ik teruggekomen op mijn eerste geschokte indruk. In eerste instantie vond ik de vergelijking erg onterecht, maar na wat naspeurwerk moet ik bekennen dat ik toch een aantal feiten lees in deze brief. Nederland heeft inderdaad de privacy behoorlijk ingeperkt. Er zijn electronische patiënten dossiers (EPD) en electronische kind dossiers (EKD), biometrische gegevens worden sinds 2006 in het paspoort opgenomen én in 2009 komen daar vingerafdrukken bij, om nog maar niet te spreken van slimme energie meters. Onze minister president (Jan Peter Balkenende) juicht het registreren van etniciteit toe. Dit alles heeft mij de vraag laten stellen wie wij zijn. Zijn wij hard op weg om in een soort totalitair systeem terecht te komen onder marionetten van olie bedrijven (onder andere Wouter Bos en Jan Peter balkenende)? Is nederland al totalitair? Wat zijn jullie gedachten?
edit mod: citaat ingekort en bron geplaatst