Wat doe je precies als je een bocht neemt met een fiets?
Welke actie zorgt ervoor dat je met je fiets gaat hangen in de bocht?
gr Bas
Moderator: physicalattraction
Ik denk dat je het scheef hangen automatisch doet, omdat je "voelt" dat je anders valt.Bij het fietsen gebeurt hetzelfde: de banden van de fiets moeten grip (of wrijvingskracht) leveren om de fiets met berijder in de bocht te houden. Het massamiddelpunt van berijder van de fiets is ruim boven het scharnierpunt. Indien de fietser bij het nemen van een bocht rechtop zou blijven fietsen, zou er geen centrumgerichte kracht werken op zijn massamiddelpunt en zou de fiets wél de bocht omgaan, maar de berijder niet. Door te hellen in de bocht zorgt de fietser ervoor dat de grip van de banden op de weg in de gelegenheid is hem de bocht om te duwen. Autowegen met een bocht erin worden scheef gelegd zodat het leveren van de centrumgerichte kracht niet door de wrijving van de banden alleen geleverd hoeft te worden.
Dat lijkt mij een redelijke waarde.erik-dr schreef:Inverse tan 1,619 = 58,4 graden (tussen het wegdek en de brommer)
Is dit reeel? ik heb namenlijk het gevoel dat ik helemaal plat lig als ik met 60 door die bocht ga.
317070 schreef:Rubber on Asphalt (Dry) 0,5-0,8
Rubber on Asphalt (Wet) 0,25-0,75
Eens de specs van je banden opzoeken? Geen idee eigenlijk hoe je daar specifiek achter kunt komen.Wat zijn dat precies voor waarden? en hoe reken ik dat dan uit voor mijn brommer.
Jazeker, als je dat wil moet je de specifieke :eusa_whistle: waarde voor je band op bepaalde ondergrond eens opzoeken.Er is ook verschil tussen hard en zacht rubber kan je dat ook meerekenen?
Normaal gezien niet. Dit wil zeggen: bij verreweg de meeste materialen maakt de oppervlak van het raakvlak eigenlijk niet uit. Helaas is rubber toevallig een belangrijke uitzondering op die regel...Moet je dan de oppervlakte van het raakvlak van de banden op het wegdek ook meerekenen?