15 jaar geleden heb ik mijn huis met aanliggend terras gebouwd.
Het terras is 9 m breed en 3.8m diep. Hierop wil ik een veranda(wintertuin) laten plaatsen
Aan de éne, langste kant, steunt de vloer op de keldermuur, en overliggend, parallel daarvan, 3.8m verder op een H-profiel.
Dit H-profiel is gelegd op twee steunmuuren van 3m hoogte. Over de ganse lengte was er destijds geen steun voorzien.
Van Keldermuur naar H-profiel zijn holle welfsels (13 cm x 380 cm) geplaatst daarover een dekvloer van 4 cm over ijzernetten van 10x10cm. Zie bijlage.
De maten van de H-balk zijn 280x280mm met een lipdikte van 18 mm, Het middengedeelte is 12 mm.
Ik wil nu op dit terras een gesloten veranda plaatsten in ALu en glas. Afmetingen zullen 660 cm x 380 cm zijn. Deze zal tegen het linkergedeelte starten, en dus eindigen op 2.40 cm van de rechterkant, terhoogte van de deur.
Het extra geschatte statisch gewicht van de veranda (glas, ALu, vloer) zal ongeveer 4 ton bedragen. Hierbij hou ik geen rekening met interieur,bewoners etc.)
Dit alles is mogelijk met een vereenvoudigde bouwvergunning, zodat tussenkomst van een architect niet vereist is.
Kan er iemand mij een idee geven of :
1) deze balk sterk genoeg zal zijn om de constructie te dragen
2) Is er geen verdere ondersteuning nodig ?