Nee, dat heeft hij niet. Je maakt iets anders van zijn experiment dan dat er staat. Lees nog maar eens goed wat hier staat.Ik doe jouw experiment en ja je hebt gelijk.
Nee, dat heeft hij niet. Je maakt iets anders van zijn experiment dan dat er staat. Lees nog maar eens goed wat hier staat.Ik doe jouw experiment en ja je hebt gelijk.
Nee, tenminste, de hoeveelheid informatie over het andere kind neemt niet toe. Op het moment dat ik zeg dat mijn oudste kind een dochter is dan zegt dat helemaal niks over mijn jongste. Dat een meisje de deur open doet zegt op precies dezelfde wijze niks over het andere kind. De informatie die je krijgt gaat namelijk over het specifieke kind (dat de deur open doet), niet over het paar. Op het moment dat ik zeg dat ik twee kinderen heb en dat een daarvan een meisje is dan zeg ik wel iets over het paar.Er komt een meisje aan de deur. Dat houdt in dat de hoeveelheid informatie toeneemt.
Code: Selecteer alles
public class Test {
/**
* @param args
*/
public static void main(String[] args) {
int N = 1000000;
// code van EvilBro.
// meeste commentaar rechtstreeks uit PeterPan's post nummer 74.
int aantalJongens = 0;
int aantalMeisjes = 0;
for (int i = 1; i <= N; i++) {
// Neem 2 identieke munten.
long munt1 = Math.round(Math.random()); // 0 = kop, 1 = munt
long munt2 = Math.round(Math.random()); // 0 = kop, 1 = munt
// Kies willekeurig een van de munten uit...
long keuze = 1 + Math.round(Math.random()); // 1 = munt1, 2 = munt2
if (keuze == 1) {
// EvilBro: je gaat munt1 als eerste bekijken.
if (munt1 == 0) {
// Is het kop (meisje), noteer dat de beeltenis van de andere munt.
if (munt2 == 0) {
aantalMeisjes++;
} else {
aantalJongens++;
}
} else {
// Is het echter munt (jongen), dan doe je niets.
}
} else {
// EvilBro: je gaat munt2 als eerste bekijken.
if (munt2 == 0) {
// Is het kop (meisje), noteer dat de beeltenis van de andere munt.
if (munt1 == 0) {
aantalMeisjes++;
} else {
aantalJongens++;
}
} else {
// Is het echter munt (jongen), dan doe je niets.
}
}
// Herhaal dit vele malen.
// EvilBro: We doen 1000000x.
}
System.out.println("aantal keer dat het niet opendoende kind een meisje was = " + aantalMeisjes);
System.out.println("aantal keer dat het niet opendoende kind een jongens was = " + aantalJongens);
// Je zult zien dat je 2 maal zo veel munt genoteerd hebt dan kop.
System.out.println("" + (100*aantalMeisjes)/(aantalMeisjes + aantalJongens) + "%. Deal with it!");
}
}
PeterPan schreef:(100*aantalMeisjes)/(aantalMeisjes + aantalJongens) = 50,064
Dat lag ook in de verwachting.
Go fool the other one...Je zult zien dat je 2 maal zo veel munt genoteerd hebt dan kop.
Dit klopt niet, want als je die 4 setjes hebt en de eerste is k, dan zijn er 2 setjes over: kk en km. Kies er daar willekeurig 1 van uit en dan heb je 50% kans op k en 50% op mJan van de Velde schreef:In dit geval zou ik zeggen dat er al gegooid is. De setjes liggen klaar, en van één setje zie je er één.
Van de vier setjes kk, mm, km en mk zijn er drie die minstens één "m" bevatten. In twee van die gevallen zit er nog een k-tje achter, in één geval een m-etje.
als je van de vier setjes er willekeurig één uitkiest en er daarvan één omdraait, heb je in de helft van de gevallen een m-etje te pakken. En daarna heb je dan 50 % kans dat je, als je de tweede ook omdraait, ook een m-etje vindt.
en deze klopt helemaal niet:Ik denk dat Cassanne en ik ons moeten neerleggen bij de wijze waarop dit soort zaken in de kansrrekening meestal wordt geïnterpreteerd. Maar ik blijf ongelukkig met deze zaak. Jullie zeggen dat in een jongetje-meisje huis de kans dat een meisje opendoet 50 % is. Cassanne en ik zeggen dat die kans er niet toe doet, omdat gegeven is dat er een meisje voor mijn neus staat, zodat de kans dat ik voor elk van de drie huizen met minstens een meisje sta al op voorhand 100 % is.
En gegeven de formulering zoals die in de eerste post is, is het antwoord 50%.Zoals ook PeterPan al zei ligt het goede antwoord aan de manier waarop de vraag wordt geïnterpreteerd/geformuleerd.
En dat is fout. Gezien de lengte van dit onderwerp ga ik niet meer proberen iemand te overtuigen. Het is immers al diverse malen door diverse mensen uitgelegd. Die mensen die willen blijven volhouden dat het 1/3 moet zijn, moeten zich maar eens afvragen waarom het juiste antwoord dan niet bij de antwoordmogelijkheden zit (en deze vraag komt waarschijnlijk uit officiele lesstof, dus je mag je dan ook afvragen waarom dit nog nooit gecorrigieerd is).Zowel 1/3de als 1/2de is afhangende van de situatie goed. Gebaseerd op de vraagstelling ben ik geneigd voor 1/3de te kiezen.