ik ben in januari 2011 gestart met deelname aan een project
dit project hield in dat we bij het voltooien van dit traject de volgende dingen zouden hebben
*rijbewijs c
*rijbewijs e bij c
*chauffeursdiploma
*mbo niveau 2 opleiding
*baangarantie voor minimaal 1 jaar
de opleiding werd uitgesteld door onderhandelingsproblemen , maar om het schema niet in gevaar te brengen werd er besloten alvast met de opleiding te beginnen.
deze opleiding zou 3 maanden duren , en vlak voor de examens kwamen ze met een overeenkomst waarin stond dat we de volgende dingen ook daadwerkelijk zouden krijgen
*rijbewijs c
*chauffeursdiploma
*mbo niveau 2 opleiding
*2x een half jaar contract , na de 1e 6 maanden zou deze verlengd worden bij goed functioneren met nogmaals 6 maanden
*2 maanden onbetaalde stageperiode bij een opdrachtgever en we zouden dan een bijstanduitkering ontvangen
*verzekering voor 32 uur per week betaald , ook indien er geen opdrachtgever was
en er was een terugbetalingsregeling in opgenomen voor de opleiding waar deze eerst kosteloos zou zijn.
aangezien we een verplichting zouden hebben voor minimaal 1 jaar werkzaam te moeten zijn voor het detacheringsbureau. deze terugbetalings regeling hield in dat we 1680 uur moesten werken voor het detacheringsbureau , waarbij hun 50 eurocent per uur zouden inhouden van ons salaris , en de rest dan na afloop zou worden kwijtgescholden
als we deze niet zouden tekenen zouden we de examens niet mogen doen , en de gemaakte kosten tot zover terug moeten betalen .
omdat we voor het blok gezet werden hebben we hier mee ingestemd .
ik ben 1 juli begonnen met mijn onbetaalde stageperiode bij de werkgever. en kwam er al snel achter dat voor ieder gewerkt uur een volledige uitzendvergoeding werd gevraagd. dit was natuurlijk 100& winst voor het detacheringsbureau aangezien de overheid gedurende die 2 maanden de uitkering betaalde en het detacheringsbureau van de vergoeding niks af hoefde te dragen ( vergoeding van ongeveer 22 euro per uur )
1 augustug begonnen met mijn half jaar contract bij dezelfde opdracht gever en gedurende deze tijd met tevredenheid van de werkgever mijn werkzaamheden uitgevoerd.
26 januari 2012 op gesprek moeten komen bij het detacheringsbureau.
hierin werd uitgelegd dat de opdrachtgever mij wou overnemen omdat deze tevreden was over mijn werkzaamheden.
het detacheringsbureau vroeg hier een overname fee voor van 2000 euro , opdrachtgever vond dit bedrag te hoog en wou hierover onderhandelen. maar het detacheringsbureau wou hier niet in tegemoet komen.
de werkgever heeft daarop aangegeven dat hij dan op zoek moest gaan naar een interne oplossing aangezien hij iemand in eigen dienst wilt hebben.
hierop liet het detacheringsbureau mij weten dat zij mij geen 2e half jaar contract aanbieden omdat de werkgever weigerde de overname fee te betalen . en aangezien het detacheringsbureau geen vervangende opdrachtgever heeft, ze me dan die 32 uur zouden moeten betalen en ik een kostenpost zou zijn. en dat ik per 1 februari dus geen werkzaamheden meer heb.
en nu de vraag waar het om draait
ik kan en wil bij de opdrachtgever beginnen , alleen in mijn arbeidsovereenkomst staat een concurrentiebeding welke luidt : " de werknemer mag gedurende een jaar na het beindigen van zijn overeenkomst niet werkzaam zijn voor een opdrachtgever"
in hoeverre moet ik me hieraan houden?
aangezien het detacheringsbureau vanaf het begin alle mondeling gemaakte afspraken niet na is gekomen.
beloftes heeft ingetrokken , en ronduit negatieve afspraken erdoorheen gedrukt heeft
deze in dit half jaar en zeker gedurende de stageperiode meer dan genoeg winst aan mij gemaakt hebben .
en de normale gang van zaken bij een detacheringsbureau is , dat een opdrachtgever deze over mag nemen als ze de werknemer maar eerst zoveel uur huren
en ik nu benadeeld word door dit concurrentie beding . ik heb namelijk het vooruitzicht op een vast contract , en kan per direct beginnen als dat concurrentiebeding er niet was.
is dit concurrentiebeding geldig ?
bij voorbaat dank